Berberyna i jej korzyści zdrowotne

Ela

Berberyna jest znakomitym suplementem dla wielu osób. Przeczytaj ten całkiem obszerny post i dowiedz się czym jest berberyna oraz jakie ma działanie na nasz organizm.


Czym jest Berberyna?

Berberyna jest związkiem występującym w wielu roślinach, takich jak berberys zwyczajny (Berberis vulgaris), mahonia pospolita (Berberis aquifolium), gorzknik kanadyjski (Hydrastis canadensis), czy cynowód chiński (Coptis chinensis). Berberyna używana jest od 3000 lat w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej. Współczesna medycyna dostarcza naukowych dowodów potwierdzających zalety berberyny znane od lat, jak również odnajduje w niej nowe zastosowania w schorzeniach współczesnej cywilizacji.

Wzór strukturalny Berberyny
Wzór strukturalny Berberyny

Benefity stosowania berberyny

Jako że właściwości prozdrowotne berberyny są bardzo rozległe, postanowiliśmy kompleksowo przyjrzeć się temu tematowi i stworzyć profesjonalny przegląd badań dotyczących najbardziej kluczowych benefitów z suplementacji tej substancji.

1.Berberyna wyrównuje poziom cukru we krwi - porównanie berberyny i metforminy.

Berberyna jest idealnym środkiem na cukrzycę typu 21,2, działającym inaczej niż leki takie jak Metformina3.

Berberyna działa poprzez naśladowanie mechanizmu insuliny (dzięki czemu zwiększa zużycie glukozy), regenerację komórek trzustkowych, promowanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych oraz redukcję uszkodzeń komórek4. Ponadto wpływa na wzrost ilości receptorów receptorów oraz zwiększa ich czułość. Berberyna obniża stężenie glukozy we krwi na czczo, poziom trójglicerydów, ApoB, LDL-C i cholesterol całkowity, a jednocześnie poprawia tolerancję glukozy5,6,7.

Berberyna radzi sobie z zaburzeniami równowagi cukru we krwi na wiele sposobów:

  • Opóźnia rozkład węglowodanów do cukrów prostych8
  • Imituje działanie insuliny poprzez podnoszenie zdolności organizmu do wychwytu glukozy9

Dodatkowo, obniża poziom cukru we krwi poprzez: 

  • Zmniejszanie transportu glukozy przez nabłonek jelita10
  • Zwiększenie ekspresji receptorów insulinowych11
  • Poprawę wydzielania glukagonu12
  • Hamowanie enzymu dipeptydylopeptydazy IV (DPP IV)13
  • Zwiększanie adiponektyny, białka które pomaga regulować poziom cukru we krwi (poprzez AMPK)14
  • Bezpośrednie podnoszenie kinazy AMPK, która stymuluje wychwyt glukozy w komórkach mięśniowych i pomaga wyrównać poziom cukru we krwi15,16,17. Odgrywa też główną rolę w regulacji metabolizmu18
  • Znaczącą aktywację działania transportera glukozy 1 (GLUT1)19
  • Aktywację receptorów kwasów tłuszczowych GPR4020.

Poprawia insulinooporność poprzez:

  • Hamowanie NF-kappaB (NF-kB)21
  • Wzrost ekspresji receptorów insulinowych (poprzez kinazę białkową C)22
  • Hamowanie produkcji glukozy w wątrobie23
  • Poprawę mikroflory jelitowej24

Berberyna chroni trzustkę przed śmiercią komórek wynikającą z narażenia na nadmiar tłuszczu25.

2.Berberyna poprawia pamięć i zdolność uczenia się

Berberyna poprawiła zdolność uczenia się i pamięć w badaniach przeprowadzonych na zwierzętach chorych na cukrzycę1,2.

  • Stymulacja aktywności cholinergicznej enzymów i redukcja stanów zapalnych3
  • Zapobieganie niszczenia neuronów u pacjentów z obniżonym dopływem krwi (niski poziom tlenu) do mózgu4.

Berberyna pełni funkcje neuroprotekcyjne przy udarach mózgu5 oraz może pomagać w zaburzeniach związanych ze stanem zapalnych tkanki nerwowej6.

3. Berberyna jest antydepresantem

Berberyna pełni rolę antydepresanta poprzez zwiększanie poziomu kluczowych neurotransmiterów w hipokampie i korze czołowej mózgu1,2,3.

W szczególności, berberyna hamuje monoaminooksydazę A, enzym, który rozkłada serotoninę4.

Badania na zwierzętach wskazują, że berberyna także może być przydatna w łagodzeniu depresji i stanów lękowych, które zwykle wynikają z uzależnienia od morfiny5.

4. Berberyna promuje utratę wagi

Berberyna poprawia wrażliwość insulinową poprzez hamowanie gromadzenia tłuszczu1.

Berberyna ogranicza produkcję tłuszczu poprzez regulację inhibitorów C/EBP, CHOP oraz DEC22.

W badaniu na ludziach dotyczącym wpływu berberyny na utratę wagi, 500 mg berberyny było podawane otyłym pacjentom trzy razy dziennie przez dwanaście tygodni. Wyniki obejmowały średnią utratę wagi o 5 funtów (ok. 2,3 kg) oraz znaczną poprawę wyników cholesterolu i trójglicerydów3.

W innym trzymiesięcznym badaniu na otyłych pacjentach z zespołem metabolicznym, otrzymywali oni 300 g berberyny trzy razy dziennie. Na końcu badania, wskaźnik masy ciała (BMI) pacjentów obniżył się z 31.5 do 27.4 i stracili oni tłuszcz w okolicy pasa4.

5. Berberyna przeciwdziała nowotworom

Berberyna wykazuje bardzo obiecujące właściwości jako środek przeciwnowotworowy, niszczący komórki rakowe i blokujący ich rozmnażanie1.

Wykazuje również potencjał jako alternatywa chemioterapii2.

Berberyna może także działać synergistycznie z konwencjonalnymi terapiami nowotworów, ponieważ, jak wykazano w badaniach laboratoryjnych, syntezuje ona wiele typów komórek rakowych do efektów konwencjonalnej chemioterapii doksorubicyną3.

  1. Rak mózgu: Berberyna powoduje śmierć komórkową w komórkach rakowych mózgu (glejak)4. Badania pokazują, że ma ona działanie przeciwnowotworowe w stosunku do glejaka wielopostaciowego (GBM), który jest najbardziej powszechnym typem złośliwego raka mózgu i zwykle nie rokuje dobrze5.
  2. Rak piersi: wyciąg z cynowodu (który zawiera berberynę) poprawia przeciwrakowe działanie estrogenowych receptorów-antagonistów na komórki rakowe piersi u ludzi6. Działanie berberyny na komórki rakowe odporne na anoikis było znacznie większe w porównaniu do leczenia doksorubicyną, środkiem powszechnie używanym do leczenia raka piersi7.
  3. Rak szyjki macicy: Berberyna jest potencjalnie obiecującym składnikiem terapii raka szyjki macicy związanego z HPV8. Berberyna indukuje śmierć komórek rakowych w nowotworze szyjki macicy9.
  4. Rak jelita grubego: Berberyna powoduje śmierć komórek rakowych w nowotworze jelita grubego (poprzez aktywację czynnika indukującego apoptozę)10. Pochodne berberyny wykazują jeszcze silniejsze działanie wobec raka jelita grubego niż sam oryginalny składnik11.
  5. Rak wątroby: Berberyna powoduje śmierć komórek rakowych w przypadku nowotworu wątroby12. Berberyna może powstrzymywać Aspergillus flavus (kropidlak żółty), powszechną infekcję grzybiczną, która produkuje rakotwórcze związki w wątrobie13.
  6. Chłoniak: w jednym z chińskich badań, pochodna berberyny zahamowała rozwój chłoniaka14. Berberyna jako całość wykazuje antynowotworowy potencjał w stosunku do pierwotnego chłoniaka jam surowiczych (PEL), związanego z AIDS15.
  7.  Nowotwór szczęki: Berberyna indukuje śmierć komórek rakowych w nowotworach szczęki16,17.
  8. Rak rdzenia kręgowego: Berberyna indukuje śmierć komórek rakowych, które rozwinęły się w kręgosłupie, jak wykazały badania na szczurach18.
  9. Rak tarczycy: Berberyna blokuje komórki rakowe tarczycy19,20.

6. Berberyna poprawia wyniki cholesterolu

Berberyna promuje odpowiednią równowagę cholesterolową1,2,3.

W połączeniu z innymi nutraceutykami, berberyna obniża poziom cholesterolu całkowitego, wysoki poziom LDL oraz insulinooporność4,5,6.

Działanie obniżające poziom lipidów również skutkuje łagodną utratą wagi7. Berberyna może być potencjalną alternatywą dla statyn8.

Berberyna ma zdolność obniżania cholesterolu LDL poprzez:

  • Zwiększanie aktywności receptorów LDL w wątrobie9
  • Redukcję hepatocytowego czynnika jądrowego 1-alfa10
  • Hamowanie syntezy lipidów poprzez aktywację AMPK11.

7. Berberyna obniża ciśnienie krwi

Berberyna obniża ciśnienie krwi i rozszerza naczynia krwionośne, przez co staje się idealnym kandydatem jako środek leczący wysokie ciśnienie krwi.

  • Berberyna blokuje alfa-adrenoceptory płytek krwi u ludzi powodując rozszerzenie naczyń krwionośnych, rozluźnienie mięśni, łagodzenie wrzodów (poprzez przeciwwydzielnicze działanie w żołądku), powodując efekt uspokajający1,2,3.
  • Berberyna hamuje ACE i bezpośrednio uwalnia NO/cGMP w naczyniach krwionośnych, powodując efekt obniżenia ciśnienia krwi4.

Pochodne berberyny hamują acetylocholinesterazę, co powoduje podwyższenie poziomu i przedłużenie działania transmitera acetylocholiny5.

8. Berberyna zapobiega chorobie Alzheimera

Berberyna hamuje gromadzenie blaszek beta-amyloidu i amyloidu, co jest charakterystycznym procesem w chorobie Alzheimera1,2.

9. Berberyna zapobiega i hamuje zapalenie okrężnicy/ nieswoiste zapalenie jelit

Berberyna jest kluczowym środkiem przeciwzapalnym w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej i jest przepisywana na wrzodziejące zapalenie jelita grubego1.

Berberyna wykazuje zdolność do hamowania zarówno rozwoju jak i trwania nieswoistego zapalenia jelit (IBD)2,3,4.

Niektóre mechanizmy, dzięki którym berberyna wykazuje takie działanie, to hamowanie peroksydacji lipidów, rozwój bakterii jelitowych oraz stan zapalny NF-κB5.

10. Berberyna działa antybakteryjnie

Berberyna wykazuje skuteczność w stosunku do różnych drobnoustrojów1:

  • S. aureus,
  • P. aeruginosa,
  • E. coli,
  • Candida albicans,

Pozostałe: S. cerevisiae, A. pullulans (czarny + biały), T. viride (brązowy), M. gypseum, B. subtilis, Z. ramigera, A. niger, F. nivale, P. chrysogenum and T. viride (zielony).

11. Berberyna działa antywirusowo

Berberyna może być użyteczna w leczeniu infekcji wywołanych wirusem grypy typu A1.

Berberyna przewidziała wirusowi opryszczki pospolitej2. Berberyna przeciwdziała wirusowi HIV3.

12. Berberyna poprawia funkcje mitochondrialne

Berberyna tworzy nowe mitochondria poprzez zwiększanie stosunku pomiędzy SIRT1 i  NAD+/NADH1.

Kiedy stosować berberynę?

Berberyna jak widać ma dosyć szerokie zastosowanie, nawet w codziennej suplementacji. Jeśli uważasz że masz umiarkowane problemy z gospodarką insulinową, potrzebujesz rutynowego wsparcia okresu redukcji (przy intensywnych okresach zrzucania wagi, berberyna może wykazywać mniejszą efektywność) szczególnie jeśli nie możesz stosować mocniejszych środków wspomagających spalanie tłuszczu, berberyna będzie idealnym wyborem do spróbowania!

Należy zwrócić szczególną uwagę w przypadku cukrzyków. Berberyna o ile jest porównywana do metforminy, potrzebuje jeszcze wielu badań w celu 100% znalezienia jej miejsca w suplementacji wspierającej leczenie cukrzyków. Jeśli cierpisz na takie zaburzenia - koniecznie skonsultuj suplementację berberyny ze swoim lekarzem!

Konkretne pory brania Berberyny zależy już od Twoich konkretnych celów suplementacji. Jeśli preferujesz bezpośrednio wsparcie organizmu podczas treningu, najlepiej przyjmować berberynę około 30 minut przed treningiem (mechanizmy działania berberyny wskazują że może bezpośrednio przyczyniać się do wsparcia wydolności treningowej). Jeśli jednak chcesz skupić się na właściwościach zmniejszania insulinooporności berberyny, lepiej jest ją stosować tuż po posiłku bogatym w węglowodany.

Jak dawkować berberynę?

Optymalna dawka berberyny wynosi około 500 miligramów aktywnej substancji! Warto jednak zwrócić uwagę na to jak oznaczony jest produkt na tabeli odżywczej.

Należy zwrócić uwagę że nie wszystkie produkty chwalące się zawartością berberyny, mają jej efektywne stężenia! Należy zwrócić uwagę na standardyzację (lub jej brak) na opakowaniu.

Najlepiej wybierać produkty które zawierają samą substancję aktywną w postaci siarczanu (Berberine Sulphate/Siarczan Berberyny) lub chlorowodorku (Berberine HCl/Chlorowodorek Berberyny), ponieważ wtedy mamy największą pewność tego ile substancji bierzemy. Najgorszą opcją będzie wybór produktu zawierającego niestandardyzowany ekstrakt rośliny zawierającej berberynę. Wtedy możemy jedynie zgadywać ile berberyny przyjmujemy, co może zaburzyć efektywność suplementacji. Pośrednią opcją jest wybranie standaryzowanego produktu, o znanej zawartości berberyny. Wtedy musimy sami wyliczyć ile produktu musimy przyjmować dla efektywnej suplementacji.

Porównanie ukazywania zawartości berberyny w produktach
Porównanie ukazywania zawartości berberyny w produktach

Możemy pokazać powyższą zależność na konkretnym przykładzie. Powyżej widzimy porównanie składów 2 produktów. W produkcie "Gorzknik Kandayjski" posiadamy 220 miligramów substancji zawierających Berberynę, z czego tylko 5% (11 miligramów) to Berberyna! Spożywamy zatem tylko 11 miligramów berberyny na porcję! W przypadku produktów takich jak Berberine od Apollo Hegemony, na jedną porcję przyjmujemy solidną dawkę 300 miligramów berberyny, czyli prawie 30 razy więcej! Dlatego często produkty który "teoretycznie" zawierają tyle samo substancji, są tańsze, bo faktycznie zawierają o wiele mniej substancji na której faktycznie nam zależy!

Jak długo stosować berberynę?

Jeśli nie czujemy żadnych skutków ubocznych (osłabienia, przemęczenia, nadmiernej senności), nie ma określonego czasu po którym suplementacja powinna być przerwana. Sugeruję się jednak, by suplementacja nie trwała jednorazowo dłużej niż 8 tygodni.

Z czym łączyć berberynę?

Berberyna z cynamonem

Cynamon to dobrze znany dodatek głównie kulinarny, znany przez swoje właściwości wspomagające metabolizm węglowodanów i wyrównywanie poziomu glukozy we krwi. Jeśli chcesz przyjmować berberynę głównie ze względu na jej właściwości zmniejszania insulinooporności - dodanie cynamonu będzie świetnym pomysłem! Cynamon jest składnikiem naturalnym oraz ma wiele innych korzyści prozdrowotnych (po szczegóły zapraszamy tutaj!), nie wykazującym skutków ubocznych, więc jeśli tylko nie przeraża Cię jego smak i zapach - będzie to świetne połączenie!

Przykładowym produktem łączącym berberynę z cynamonem jest Berberine Complex z firmy Swanson
Przykładowym produktem łączącym berberynę z cynamonem jest Berberine Complex z firmy Swanson

Berberyna z kurkuminą

Te dwa składniki nie mają zbyt wielu synergistycznych działań. Jednakże same z siebie, to świetne składniki antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne. Zatem jeśli często borykasz się z bólami i chcesz pozbyć się ich naturalnymi środkami, warto rozważyć powyższe połączenie!

Berberyna - gdzie kupić?

Berberyna przez swoją rosnącą popularność jest coraz szerzej dostępna, zarówno w sklepach z suplementami jak i w aptekach.

Sugerujemy sprawdzić nasz ranking produktów z Berberyną, by wybrać najlepszy produkt dla siebie! Polecamy również sprawdzenie naszej pełnej oferty produktów z Berberyną.

Źródła:

 

Tagi: berberine, berberyna, cholesterol, ciśnienie krwi, glukoza, korzyści zdrowotne, mózg, nowotwór, ochrona zdrowia, prozdrowotne produkty, suplementacja, suplementy, tłuszcz, wątroba, zdrowie

8 komentarzy

  1. Avatar

    Jeżeli berberyna działa na czas rozkładu węglowodanow to pomoże ona gdy ktoś ma problemy gastryczne ?

  2. Avatar

    A co jeżeli chodzi o niskociśnieniowców z problemami z niskim cukrem i osoby chude z niedowagą ale mające problemy z jelitami i żołądkiem ? Czy można wtedy stosować ? Skoro obniża ciśnienie, cukier i pomaga schudnąć… proszę o odpowiedź i z góry dziękuję 🙂

  3. Avatar

    Co w przypadku gdy najbardziej zależy mi na redukcji tkanki tłuszczowej (ćwiczę 5 razy w tygodniu po 1,5 – 2h). Jakie dawkowanie byłoby najlepsze?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *