Czy warto morsować? – poznaj zalety morsowania!

Avatar
morsowanie

Wraz z chłodniejszymi dniami zaczyna się kolejny sezon morsowania. Dla miłośników niższych temperatur i biohackingu to idealna pora roku. Dla tych, którzy się nad tym zastanawiają, to świetna możliwość, żeby się przełamać i skorzystać z zalet morsowania. Jak morsować? Jakie korzyści ma morsowanie?

Morsowanie można robić tam, gdzie są warunki - może być to jezioro, rzeka, staw czy nawet morze. Najważniejsze, żeby było to bezpieczne i z zachowaniem wszelkich zasad.


Jak przygotować się do morsowania?

Kontrola zdrowotna

Przede wszystkim warto skontrolować swój stan zdrowia - można nawet skonsultować się z lekarzem. Morsowanie nie sprawdzi się na pewno u osób, które mają problemy z krążeniem, sercem czy ciśnieniem. Nie warto morsować, jeśli jest to dla nas duże wyzwanie i zamiast korzyści, przytłoczy nas dodatkowym stresem. W tym przypadku popracuj przede wszystkim nad psychiką lub znajdź inne aktywności, które również przyniosą Ci wiele korzyści.

Znajdź grupę morsów

Postaraj się nie morsować samemu, a zwłaszcza na początku. Gdyby cokolwiek poszło nie tak, zawsze masz kogoś, kto Ci pomoże. Sytuacja jest inna, jeśli jesteś doświadczony i pewny morsowania. Na początek warto znaleźć grupę morsów, która pokieruje Cię i pomoże wejść pierwszy raz do wody. Pamiętaj, że w grupie jest przede wszystkim bezpieczniej i weselej, dzięki czemu poczujesz się lepiej.

Najpierw się rozgrzej

Odpowiednia rozgrzewka to klucz do poprawnego morsowania. Może być to bieg, bieg w miejscu z wymachiwaniem rękami, pajacyki, podskoki - wszystko to jest po to, aby pobudzić krążenie i rozgrzać się. Oczywiście nie w grubej kurtce!

Dobierz odpowiedni strój

Pamiętaj, żeby przede wszystkim dobrze się przygotować. Zabierz ze sobą czapkę, rękawiczki czy nawet buty do wody. Te części ciała są bardzo wrażliwe na wychłodzenie. Miej ze sobą ręcznik i szlafrok, by owinąć się od razu po wyjściu z wody. Po zakończonym morsowaniu - załóż od razu w suche ubrania.

Zaczynaj stopniowo

Pierwsze wejścia do wody to dosłownie kilkanaście sekund. Potem ten czas będzie się wydłużać nawet do kilkunastu minut! Wszystko zależy od Twojego przygotowania, predyspozycji czy chęci.

Jakie są zalety morsowania?

Dlaczego morsowanie jest aż tak godne uwagi? Czy naprawdę ma dużo zalet?

Morsowanie poprawia odporność

Badania pokazują, że zimna woda ma pozytywny wpływ na pracę całego organizmu, a zwłaszcza układu odpornościowego. Morsowanie wpływa na zwiększenie ilości białych krwinek, ponieważ ciało jest zmuszone do odpowiedniej reakcji na zmieniające się warunki.

Morsowanie poprawia nastrój

Zanurzanie się w zimnej wodzie uwalnia endorfiny, co oczywiście jest niezwykle korzystne np. przy leczeniu depresji. Wchodzenie do zimnej wody to mocne wyjście ze strefy komfortu i zbliżenie się do odczuwania bólu, co sprawia, że ciało adaptując się, uwalnia endorfiny. A to lubi każdy z nas.

Poprawia krążenie krwi

Pływanie w zimnej wodzie zdecydowanie poprawia krążenie krwi - taka sytuacja wymusza na organizmie lepszy przepływ krwi, by dobrze zaadoptować się do panujących warunków.

Wpływa pozytywnie na libido

Zimna woda podnosi libido, poprzez wzrost poziomu estrogenu i testosteronu, które odpowiadają właśnie za funkcje seksualne.

Wspiera odchudzanie

Serce pracuje szybciej, więc organizm również "przyspiesza", by utrzymać ciepłotę ciała podczas morsowania. Dzięki temu, zużywanie materiału zapasowego jest szybsze, niż w normalnych warunkach. Nie będzie to działać w przypadku jedzenia (znany mit o lodach), ale zdecydowanie sprawdzi się w trakcie morsowania.

Obniża poziom stresu

Stres to nieodłączny element życia każdego z nas. Nigdy nie jesteśmy przygotowani na stres, który nagle nadejdzie. Obniżenie poziomu stresu oznacza oczywiście lepsze samopoczucie i zwalczenie stanów zapalnych w organizmie. Morsowanie przyczynia się do obniżenia stresu zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Dzięki niemu będziesz spokojniejszy i bardziej zrelaksowany.

Bezpieczeństwo morsowania

Przy morsowaniu trzeba przestrzegać zasad bardziej, niż zazwyczaj.

  • Nie rzucaj się na głęboką wodę - dosłownie i w przenośni. Zaczynaj od paru sekund, odpowiednio się rozgrzej i wybierz spokojny zbiornik wodny.
  • Nie idź morsować w odludne miejsca samotnie. Zadbaj o to, żeby ktoś był z Tobą lub w niedalekiej odległości.
  • Nie zapominaj o czapce i rękawiczkach - są bardzo ważne, by nie wychłodzić organizmu.
  • Nie nurkuj ani nie skacz do wody, jeśli nie jesteś do tego przyzwyczajony.
  • Rozgrzewaj się powoli, ale ubierz się od razu i zadbaj o suche, ciepłe ubrania, które można założyć szybko.

 

Tagi: biohacking, morsowanie, zimna woda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *