dlaczego i jak jeść jajka

Karola Kocięda

11401362_876535235739238_6187670631362913880_n

Dziś konkret, bez zbędnego rozpisywania się. Przy okazji odpowiedzi na Wasze pytania;)

5 POWODÓW DLACZEGO WARTO JEŚĆ JAJKA (NIE TYLKO BIAŁKO;)):

1. SUPER-HIPER PRZYSWAJALNE BIAŁKO.

2. Żółtko jest źródłem CHOLINY - która pomaga w spalaniu tłuszczu oraz przeciwdziała akumulacji cholesterolu w wątrobie

3. Zawiera duuuużo witamin, minerałów, antyoksydanty

4. Żółtko zawiera cholesterol ...niezbędny do produkcji hormonów (czy wiecie, że oprócz hormonów zbudowanych z białek, typu insulina czy hormon wzrostu, reszta zbudowana jest z cholesterolu? Chociażby hormony płciowe, nadnercza). Niski poziom cholesterolu może powodować depresję. Dla większości ludzi cholesterol zawarty w jajkach nie stanowi żadnego problemu.

5. Żółtko zawiera ponad połowę zdrowych tłuszczów nienasyconych!!! (ok 60%)

JAK JEŚĆ?

1. Czym dłużej poddajemy jajko obróbce termicznej, tym następuje większa degradacja enzymów i antyoksydantów.  Najlepiej spożywać (podobno) jajko ugotowane na miękko, do 8 minut. Im krótszy czas przygotowania, tym więcej zachowanych cennych składników. Poza tym im krócej obrabiamy termicznie jajo, tym mniejsze prawdopodobieństwo utlenienia cholesterolu, co już dla nas nie jest fajne, a pewien znany trener, przyrównał długo smażone czy gotowane jajka prawie do tłuszczy trans.

2. Czy jeść na surowo? Osoby, które co rano męczą się z koktajlem z surowych jaj, niczym Rocky Balboa, powinny wiedzieć, że strawność niepoddanej obróbce albuminy jajecznej wynosi około 50%, a po ugotowaniu sięga 97%. Jeśli się martwisz o salmonellę, to raczej nie ma o to obaw, ponieważ udowodniono, że ryzyko zatruciem takim jajkiem (mówię tu o jajkach od zdrowych kur, z wolnego wybiegu, karmione naturalnym pokarmem) jest minimalne. Przy okazji dostarczysz sobie omega-3 i cenne witaminki.  Jednak, ja raczej bym nie polecała je spożywać w ten sposób, ponieważ w tej postaci białko jest bardzo alergizujące. Wręcz się mówi, że u wielu osób, spożywających regularnie jajka przez wiele lat, dochodzi do zmniejszonej tolerancji tego produktu i nadwrażliwość na nie, co może powodować różne stany zapalne. Warto też pamiętać, że poddawane obróbce jajka uwalniają zawarte w nich cenne aminokwasy : tyrozynę, leucytynę i tryptofan.

3. Oddzielanie i wyrzucenia żółtek jaj jest popularną praktyką wśród sportowców. Jednak pamiętajmy, że pozbywamy się w ten sposób nie tylko protein (których jest więcej w żółtku niż białku), ale także fosfolipidów, witamin i składników mineralnych. Stanowią tą „cenniejszą” część jaja.

1623609_10201922394410840_8673854332602693583_n

Buziak

Karola Kocięda <3

 

Jeden komentarz

  1. Avatar

    Witam!

    Czy jeśli osoba niedorosła będzie spożywać kilkanaście jajek tygodniowo w różnych formach (nie surowe) to istnieje ryzyko, że może się ono na nie uczulić, mieć na nie alergię?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *