Viagra i… problemy ze wzrokiem?

Avatar

Cytrynian sildenafilu, nazwa generyczna Viagry, jest lekiem stosowanym w zaburzeniach erekcji, nadciśnieniu płucnym i choroby Raynauda. Zwykle zakres dawek dla tych stanów wynosi od 25 miligramów do 100 miligramów. Lek hamuje enzym znaleziony w mięśniach gładkich naczyń krwionośnych, zwany fosfodiesterazą-5 (PDE-5). Hamowanie tego enzymu powoduje relaksację naczyń krwionośnych w co skutkuje lepszym przepływem krwi.

Opis przypadku utrzymującej się toksyczności wzroku po podaniu dużej dawki cytrynianu sildenafilu został ostatnio omówiony w artykule opublikowanym w Retinal Cases and Brief Reports.

W jaki sposób lek ten może powodować problemy ze wzrokiem?

Innym białkiem, które blokuje cytrynian sildenafilu jest fosfodiesteraza-6 (PDE-6) znajdująca się w siatkówce. Chociaż wpływ cytrynianu sildenafilu na białko PDE-6 wynosi 10% wpływu na enzym PDE-5, to zahamowanie w komórkach siatkówki jest odpowiedzialne za wizualne skutki uboczne Viagry. Komórki fotoreceptorów stożka wydają się najbardziej dotknięte przez hamowanie PDE-6.

Wizualne skutki uboczne cytrynianu sildenafilu obejmują zmiany w widzeniu, zwiększoną percepcję jasności, niewyraźne widzenie, wrażliwość na światło i przejściowe zmiany w testach elektroretinogramu. Te efekty zależą od dawki; w związku z tym im wyższa dawka, tym bardziej prawdopodobne, że te efekty uboczne pojawią się i utrzymają. Działania niepożądane, w zwykłych zalecanych dawkach, ustępują w ciągu jednego dnia.

U pacjenta przyjmującego duże dawki wystąpiła utrata lub śmierć stożków fotoreceptorów

W opisywanym niedawno przypadku opublikowanym w Retinal Cases and Brief Reports, 31-letni mężczyzna przyjmował dużą dawkę cytrynianu syldenafilu i doświadczył uporczywych zaburzeń widzenia. Lek został zakupiony ze sklepu internetowego i był w postaci płynnej. Pacjent nie zmierzył prawidłowo leku za pomocą dostarczonego urządzenia pomiarowego. Dokładna dawka przyjęta jest nieznana, ale pacjent zgłasza, że ​​przyjmował więcej niż ilość dostarczonego urządzenia pomiarowego.

Wkrótce po przyjęciu dużej dawki cytrynianu syldenafilu pacjent odczuwał erytropsję (widzenie na czerwono), a także zmniejszony kontrast widzenia. Pacjent również doświadczył wielobarwnych błysków światła, które ustąpiły w ciągu około 24 godzin. Po dwóch dniach utrzymującego się czerwonego zabarwienia widzenia i spadku kontrastu, pacjent zwrócił się o pomoc lekarską. Sześć miesięcy po spożyciu, testy optyczne ujawniły ciemne plamy w siatkówce, odpowiadające utracie lub śmierci stożków fotoreceptorów.

Ten opis przypadku, a także inny raport z roku 2017 opublikowany w JAMA Ophthalmology, podkreśla zależną od dawki toksyczność wizualną cytrynianu sildenafilu. Raport z roku 2017 dotyczył pacjenta, który spożył 750 miligramów cytrynianu sildenafilu i wkrótce po tym wystąpiły u niego podobne wizualne działania niepożądane. Podobnie, za pomocą testów elektroretinogramowych pacjent wykazał globalne uszkodzenia fotoreceptorów stożka w siatkówce. Testy wizualne powróciły do ​​normy po roku utrzymujących się objawów. Firma Pfizer, producent Viagry, przeprowadziła przedkliniczne badanie 200 miligramów cytrynianu sildenafilu, dwukrotnie większą niż zalecana dawka i wykazała, że ​​50% pacjentów doświadczyło zaburzeń widzenia.

Geny mogą identyfikować zagrożonych pacjentów

Testy na zwierzętach wykazały obecność genu, który może identyfikować pacjentów bardziej zagrożonych zaburzeniami widzenia z cytrynianem sildenafilu. Myszy z genami rd1 (geny barwnika siatkówki) wydają się bardziej podatne na wizualną toksyczność spowodowaną przez hamowanie białka PDE-6. Dwie grupy myszy otrzymały wysokie dawki cytrynianu sildenafilu. Myszy z genem rd1 nie wyleczyły się z toksyczności wizualnej, podczas gdy myszy bez tej mutacji genowej w pełni wyzdrowiały po 48 godzinach. Szacuje się, że około 2% populacji ludzkiej przenosi tę mutację genu i może wyjaśnić, w jaki sposób niektóre samce mogą być bardziej podatne na wizualne zaburzenia cytrynianu sildenafilu niż inne.

W tym przypadku opisywano wysoką dawkę cytrynianu syldenafilu jako przyczynę wizualnej toksyczności odczuwanej przez tego pacjenta. Podobny raport w 2017 r. I dane przedkliniczne z Pfizer potwierdzają wyniki. Badania na zwierzętach ujawniają możliwą mutację genu, która może wyjaśniać zwiększoną wrażliwość toksyczności wzroku po spożyciu dużych dawek cytrynianu sildenafilu.

Jednym z ograniczeń tego raportu przypadku jest brak badań czystości płynnego cytrynianu sildenafilu zakupionego przez Internet. Nie wiadomo, czy pacjent był narażony na inne potencjalne zanieczyszczenia, które mogą wpływać na wzrok.

Tagi: problemy ze wzrokiem, viagra, viagra a problemy ze wzrokiem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *