Brain fog! 6 przyczyn wpływających na występowanie mgły mózgowej!

Mgła mózgowa (ang. Brain fog) nie jest chorobą samą w sobie, ale raczej objawem innych schorzeń. Jest to rodzaj zaburzeń poznawczych obejmujących:

  • problemy z pamięcią,
  • brak „jasności” umysłu,
  • słabą koncentrację,
  • niezdolność do skupienia się.

Niektórzy opisują to także jako zmęczenie psychiczne. W zależności od stopnia nasilenia mgły mózgowej może ona zakłócać pracę lub wpływać niekorzystnie na wyniki w szkole. Nie ma co ukrywać – stan ten, na dłuższą metę powoduje olbrzymi dyskomfort i w sposób negatywny odbija się na naszym życiu.

W poniższym artykule przedstawimy wam 6 potencjalnych przyczyn mgły mózgowej oraz podpowiemy, jak sobie z nią radzić.

Jakie są przyczyny mgły mózgowej?

Istnieje wiele wyjaśnień, które tłumaczą przyczynę tego nieprzyjemnego, ograniczającego stanu. Po zidentyfikowaniu podstawowej przyczyny można rozpocząć prace nad niwelacją objawów.
Oto sześć możliwych przyczyn wpływających na osłabienie naszych funkcji poznawczych.

  1. Stres

Przewlekły stres może zwiększyć ciśnienie krwi, osłabić układ odpornościowy i wywołać depresję. Może również powodować zmęczenie psychiczne. Kiedy twój mózg jest wyczerpany, trudniej jest w jasny sposób formułować myśli, skupić się i uczyć. Staraj się minimalizować ilość stresu w swoim życiu. Możesz również włączyć do codziennej rutyny techniki relaksacyjne, takie jak medytację oraz aktywność fizyczną.

  1. Brak snu

Zła jakość snu może również w sposób znaczący wpływać na funkcjonowanie mózgu. Zbyt mało snu może prowadzić do słabej koncentracji i „mętnych myśli”. Dbaj zatem o higienę snu, staraj się kłaść do łóżka zawsze o tej samej porze i przesypiać minimum 7-8 godzin.

  1. Zmiany hormonalne

Zmiany hormonalne mogą również powodować mgłę mózgową. Poziom hormonów, progesteronu i estrogenu, wzrasta np. podczas ciąży. Ta zmiana może wpływać na pamięć i powodować krótkotrwałe upośledzenie funkcji poznawczych. Wiele ciężarnych skarży się na to, że trudno jest im zebrać myśli czy też wypowiedzieć się w jasny sposób.

Podobnie, spadek poziomu estrogenów w okresie menopauzy może powodować zapominanie, słabą koncentrację i rozbiegane myśli.

  1. Dieta

Dieta może również odgrywać rolę w powstawaniu mgły mózgowej. Witamina B-12 wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu, a niedobór witaminy B-12 może powodować poważne problemy. Dlatego warto zadbać o optymalny poziom B-12. Najłatwiej braki tej witaminy uzupełnić suplementami.

Jeśli masz alergie pokarmowe lub nadwrażliwość, po zjedzeniu niektórych pokarmów możesz również doświadczać zmian w wydolności mózgu. Możliwe przyczyny to:

  • MSG (glutaminian sodu),
  • aspartam,
  • orzeszki ziemne,
  • produkty mleczne.

Usunięcie żywności alergizującej z diety może złagodzić objawy.

  1. Leki

Jeśli zauważysz mgłę mózgową podczas przyjmowania leków, porozmawiaj z lekarzem prowadzącym. Mgła mózgu może być efektem ubocznym przyjmowanego przez Ciebie leku. Obniżenie dawki lub przejście na inny lek może znacznie zredukować objawy.

Mgła mózgowa może również wystąpić po leczeniu raka. Chemioterapia i naświetlania to bardzo inwazyjne metody, które odbijają się nie tylko na naszym samopoczuciu fizycznym, ale również psychice.

  1. Twój ogólny stan zdrowia

Stany zapalne, chroniczne zmęczenie lub zmiany poziomu glukozy we krwi mogą również powodować zmęczenie psychiczne. Na przykład, mgła mózgowa jest objawem zespołu chronicznego zmęczenia, który wiąże się z uporczywym zmęczeniem i odczuwalnym brakiem energii przez okres dłuższy niż sześć miesięcy.

Osoby cierpiące na fibromialgię mogą codziennie doświadczać podobnej mglistości umysłu.

Inne choroby i schorzenia, które mogą powodować mgłę mózgową obejmują:

  • niedokrwistość,
  • depresja,
  • cukrzyca,
  • Zespół Sjögrena,
  • Migreny,
  • Choroba Alzheimera,
  • niedoczynność tarczycy,
  • choroby autoimmunologiczne, takie jak toczeń, zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane

W jaki sposób diagnozowana jest mgła mózgowa?

Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie jasno myśleć, a twoje funkcje poznawcze stale się degradują - skontaktuj się z lekarzem. Pojedynczy test nie może zdiagnozować mgły mózgowej. Mgła mózgowa może sygnalizować problem, więc Twój lekarz przeprowadzi badanie fizyczne i zapyta o twoje:

  • zdrowie psychiczne,
  • dietę,
  • poziom aktywności fizycznej,
  • aktualne leki lub suplementy.

Powinieneś poinformować swojego lekarza o innych objawach, które współwystępują z mgłą mózgową. Na przykład osoba z niedoczynnością tarczycy może mieć mgłę mózgową wraz z wypadaniem włosów, suchą skórą, przyrostem masy ciała lub łamliwymi paznokciami.

Odpowiednie badania krwi mogą pomóc lekarzowi zidentyfikować przyczynę mgły mózgowej. Badanie krwi może wykryć następujące objawy:

  • nieprawidłowe poziomy glukozy,
  • słabą czynność wątroby, nerek i tarczycy,
  • niedobory żywieniowe,
  • infekcje,
  • choroby zapalne.

Na podstawie wyników lekarz określi, czy należy przeprowadzić pogłębione badania. Inne narzędzia diagnostyczne mogą obejmować badania obrazowe w celu zbadania wnętrza ciała, takie jak zdjęcia rentgenowskie, MRI lub skany CT. Lekarz może również przeprowadzić testy alergiczne lub badanie snu, aby sprawdzić czy nasz sen pozwala nam na odpowiednią regenerację w nocy.

Prowadzenie dziennika żywieniowego może pomóc ustalić, czy twoja dieta przyczynia się do powstawania mgły mózgowej.

Jak należy leczyć mgłę mózgową?

Leczenie mgły mózgowej zależy w dużej mierze od przyczyny, które ją powodują.

Na przykład, jeśli jesteś anemiczny, suplementy żelaza mogą zwiększyć produkcję czerwonych krwinek i poprawić funkcjonowanie twojego mózgu. Jeśli u pacjenta rozpoznano chorobę autoimmunologiczną, lekarz może zalecić stosowanie kortykosteroidów lub innych leków w celu zmniejszenia stanu zapalnego lub osłabienia układu odpornościowego.

Czasami łagodzenie mgły mózgowej jest kwestią korygowania niedoborów żywieniowych, zmiany leków lub poprawy jakości snu.

Środki zaradcze w celu redukcji objawów mgły mózgu obejmują:

  • Spanie od 8 do 9 godzin na dobę,
  • Radzenie sobie ze stresem, unikanie nadmiernego spożycia alkoholu i kofeiny
  • Ćwiczenia fizyczne,
  • Regularny trening mózgu (dodatkowe lekcje języków obcych lub rozwiązywanie krzyżówek)
  • Znalezienie przyjemnych zajęć, sprzyjających relaksacji,
  • Zwiększenie spożycia białka, owoców, warzyw i zdrowych tłuszczów

Jakie są prognozy dla mgły mózgowej?

Mgła mózgowa może być frustrująca, ale z reguły można znacznie zredukować jej objawy. Nie ignoruj jednak ​​swoich symptomów. Nieleczona mgła mózgowa może bardzo niekorzystnie wpłynąć na jakość twojego życia.

Czy brain fog może być związany COVIDem?

Po powrocie do zdrowia po przebyciu koronawirusa COVID-19 , u pacjentów często stwierdza się nieustępujące mgłę mózgową. Typowe dolegliwości związane z pokoronawirusowym brain fog, jakie są opisywane, to utrata pamięci, problemy ze znajdowaniem słów, problemy z koncentracją uwagi i przytłoczenie prostymi zadaniami. Wielu z tych pacjentów nie raportowało wcześniej żadnych problemów ze strony układu nerwowego, więc bezpośrednio wiąże się te objawy z przejściem koronawirusa.

Jak COVID może wywoływać brain fog?

Prawdopodobnie jest kilka różnych mechanizmów działań wirusa COVID, które mogą powodować mgłę mózgową. U niektórych pacjentów COVID może powodować uszkodzenie mózgu, prowadząc nawet do udaru który może być bezpośrednią przyczyną mgły mózgowej. Jednakże, brain fog często stwierdzają pacjenci którzy stosunkowo lekko przeszli koronawirusa. Mimo tego raportują długotrwałe problemy z funkcjami poznawczymi. Podejrzewa się że może to wynikać z aktywacji układu odpornościowego, który uwalnia cząsteczki pomagające w jego funkcjonowaniu i zwalczaniu infekcji koronawirusa. Skutkiem ubocznym tej stymulacji układu odpornościowego może być właśnie osłabienie, lub nawet uszkodzenie układu nerwowego.

Jak leczyć brain fog spowodowany koronawirusem?

Niestety, nie został jeszcze ustalony model leczenia skutków ubocznych COVID-19 dla funkcji poznawczych. Niektórzy lekarze sugerują leczenie małymi dawkami środków stymulujących (zwykle przepisywanych na zaburzenia uwagi). Inni sugerują wprowadzenie intensywnych bodźców sensorycznych jak na przykład silne zapachy lub smaki. Jeszcze inni lekarze eksperymentują ze strategiami behawioralnymi, takimi jak medytacja, grupy wsparcia i poradnictwo psychologiczne.

Jeśli doświadczasz objawów mgły mózgowej po przejściu COVID-19, powinieneś zgłosić się do swojego lekarza. Lekarz powinien wykluczyć inne możliwe przyczyny zaburzeń poznawczych, takie jak choroby tarczycy lub zbyt wysoki poziom cukru we krwi. Jeśli te zostaną wykluczone i lekarz zacznie podejrzewać, że objawy brain fog są związane z wirusem COVID-19, prawdopodobnie ustąpią one z czasem.

Objawy zamglenia umysłu powinny minąć po ustąpieniu nadmiernej stymulacji układu odpornościowego przez koronawirusa. W międzyczasie można wspomagać prawidłowe funkcjonowanie mózgu, dobrze się odżywiając, regularnie ćwicząc, spędzając czas na świeżym powietrzu i wprowadzając rozsądną suplementację nootropową.

Suplementy pomocne dla pracy mózgu:

  1. Pamięć

  2. Koncentracja

  3. Samopoczucie

Tagi: brain fog, koncentracja, mgła mózgowa, mózg, senność

2 komentarze

  1. Dzien dobry Panie Jakubie.Mam problem ze zdrowiem wynik wykazal przemijajace nidokrwienie mozgu.Jestem slaba brak energi nie moge nic w domu robic meczy mnie spiaczka i ide lezec i tak codziennie .Chyba mam mgle muzgowa zamglenie oczow niwyrazne widzenie i jestem kolowata Nie moge spac i biore tabletki na spanie Zolpigen i Zoloft50 mg tj Sertralina itabl uspakajace Sedam 1[4tabl/Przepisane od psychiatry.I dalej nie wie co mi przepisac.Neurolog tez mi nie moze pomuc.Przeszlam depresje alejuz dobrze tylko zta glowa Nie chodze nawet na spacery i do sklepu bo ciagle sie zle czuje .Bardzo Pana prosze morze mi Pan cos pomorze bo nie mam gdziejuz isc Ta mgla to ju trwa 2 lata czy ja ztego wyjde .Jestem nie do zycia Morze sie Panu odzwiecze tylko prosze o odpis Pozdrawiam Czerwinska.75lat

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *