Producenci

Blogi zawodników M-Z Teamu

Zdrowie i witalność »

Słodziki

Większość ludzi lubi słodki smak i odbiera go jako atrakcyjny. Niektórzy nie wyobrażają sobie kawy czy herbaty bez kilku łyżek cukru, inni wolą słodkie ciasteczka, lody czy tort. Nie było by w tym nic złego, gdyby spożywanie cukrów nie było odpowiedzialne za wiele problemów, głównie zdrowotnych.

Cukry to inaczej węglowodany – proste i złożone. Najprostszym cukrem (monosacharydem) jest glukoza, przykładem disacharydu – sacharoza czyli najpopularniejszy dwucukier spożywczy na świecie. Występują także polisacharydy czyli wielocukry.

Sacharoza to cukier trzcinowy używany od starożytności, od 1747 r. otrzymywany także z buraków cukrowych w cukrowniach.

Dlaczego cukier może być 'zły' ? Po pierwsze cukier to kalorie. Gram cukru stołowego to ok. 4 kcal (3,87 kcal w przypadku spożycia przez człowieka). Wydaje się, że to nie dużo, ale 3 łyżeczki do kawy to już 40.

Same kalorie to nie wszystko. Spożywane cukry, powodują standardową, fizjologiczną odpowiedź ze strony trzustki. Następuje wyrzut insuliny – hormonu odpowiedzialnego za metabolizm i przyswajanie cukrów. Jej wyrzut jest proporcjonalny do ilości cukru i jego indeksu glikemicznego IG. U cukrów używanych do słodzenia zazwyczaj ten współczynnik jest wysoki.

Nadmierny i regularnie pojawiający się duży wyrzut insuliny może spowodować insulinooporność, problemy z przyswajaniem cukrów, lub nawet cukrzycę. Większość mono- i oligo- sacharydów daje duży pik energetyczny, a gdy wyzwolona energia nie zostanie spożytkowana, zasili tkankę tłuszczową. Ta ścieżka w organizmie bardzo dobrze się 'wyrabia' i sugeruje uzależnienie od cukru.

Pomijając organizm jako całość, warto zwrócić też uwagę na zęby – cukier jest ich wrogiem, powoduje próchnicę.

Pokaż:
Sortowanie: