BIOHACKING – SŁOŃCE

AleksandraLCHF

Tym razem nie będzie stricte o diecie LCHF czy ketozie choć poruszony temat pomaga także optymalizować dietę dla utrzymania stanu ketozy. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nawet najlepiej dobrana i skomponowana dieta oraz suplementacja nie zagwarantują nam zdrowia, jeśli nie zadbamy również o styl i higienę życia. Co to oznacza? W skrócie banalnie bo "powrót do natury"! Niestety w dzisiejszych czasach żyjemy od niej bardzo daleko i wbrew naturze a nasze geny i mitochondria nadal tego potrzebują. Mimo zmian jakie nastąpiły na świecie, rozwijającego się przemysłu, wszechobecnej elektroniki, w dobie Internetu, żarówek, telewizji, samochodów, klimatyzacji, ogrzewania itd. nasz organizm potrzebuje kilku podstawowych i w zasadzie darmowych elementów.

Dzisiaj skupię się krótko na słońcu. Im wcześniej w ciągu dnia wystawiasz się na naturalne światło, tym szybciej zaczynasz produkować melatoninę po zmroku i łatwiej zaśniesz. Aby melatonina działała jak należy, trzeba zatem dbać o rytm jej wydzielania. W przeciwnym wypadku dochodzi do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu. Prekursorem melatoniny jest serotonina, której wysoki poziom jest związany z dużą ekspozycją na promieniowanie słoneczne. Skóra oraz jelita potrafią produkować serotoninę (a w dalszej konsekwencji również melatoninę). Warto zatem zrezygnować z okularów słonecznych, gdy nie ma konieczności ich zakładania (prowadzenie auta itp.) ponieważ kanałem komunikacji jest właśnie siatkówka oka.

Co dobrego daje słońce:

  • Obniża poziom cholesterolu we krwi poprzez przekształcenie go w witaminę D
  • Poprawia trawienie i reguluje metabolizm
  • Poprawia samopoczucie dzięki uwolnieniu endorfin i wzrost poziomu serotoniny
  • Równoważy poziom hormonów i może złagodzić objawy PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego)
  • Stymuluje produkcję testosteronu hormonu odpowiedzialnego za męską budowę ciała
  • Spowalnia procesy starzenia a także pozytywnie wpływa na procesy rozrodcze
  • Obniża poziom bólu dla chorych na artretyzm i zapalenie stawów
  • Poprawia wyniki elektrokardiogramu
  • Obniża ciśnienie krwi i spoczynkowy rytm serca
  • Poprawia wydolność serca w razie potrzeby
  • Podnosi poziom glikogenu magazynowanego w wątrobie
  • Reguluje zawartość cukru we krwi – dlatego tak bardzo polecam jeść pod chmurką lub przy otwartym oknie a odradzam jedzenie w okularach, w ciemności, przed TV, komputerem itd.
  • Zwiększa energię, wytrzymałość i siłę mięśni
  • Poprawia się odporność ciała na infekcje ze względu na zwiększony indeks limfocytów i fagocytów (średnia ilość bakterii wchłoniętych przez leukocyt we krwi pacjenta)
  • Zwiększa się możliwość transportowania tlenu przez krew
  • Zwiększa się odporność na stres i zmniejsza się depresja.

Ważne jest tutaj ograniczenie światła niebieskiego i na szczęście pojawia się coraz więcej informacji na temat kontekstu światło niebieskie a zdrowie, czyli między innymi o tym jak negatywnie wpływa ono m.in. na ilość i jakość snu, jaką uzyskujemy danego dnia. Kiedy robi się ciemno, do naszego mózgu dociera sygnał, że czas kłaść się spać i rozpoczyna się produkcja melatoniny, ale sztuczne światła, takie jak te ze smartfonów, tabletów, TV a nawet intensywne sztuczne oświetlenie zaburzają ten proces. Organizm dostaje mylną informację że jest nadal dzień skoro jest jasno. Zaburzenia snu skutkują stresem, zaburzeniami metabolicznymi (nadwaga i otyłość) oraz wieloma innymi problemami.

W kolejnych artykułach będę poruszać inne elementy biohackingu.

 

 

Tagi: biohacking, chronobiologia, czas, dieta ketogeniczna, energia, glukoza, health, helathy, hormony, if, keto, ketoza, komputer, laptop, lchf, low carb, melatonina, natura, odpoczynek, powrót do natury, praca, regeneracja, rytm dobowy, sen, serotonina, słońce, smartfon, światło, światło niebieskie, zdrowe życie, zdrowie, zdrowy sen, zdrowy styl życia, zegar biologiczny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *