Gliceryna – komfort i wydolność za grosze

Jakub Kola

W obecnych czasach gliceryna bezwodna jest często używanym suplementem wśród bywalców siłowni, ale jakie są korzyści z niej? Dlaczego warto ją brać?
Postaram się udzielić rzetelnych odpowiedzi w poniższym artykule.

Gliceryna (glicerol) to alkohol polihydroksylowy, o niesamowicie silnej higroskopijności. Pochodzi on głównie z tłuszczów roślinnych i zwierzęcych. W przemyśle chemicznym jest wykorzystywana jako dodatek do mydeł, kremów i innych substancji nawilżających czy płynów eksploatacyjnych do aut.

Odnośnie dawkowania nie została określona górna granica, substancja ta wiąże bardzo duże zasoby wodne, dlatego nie będzie to obojętne na ludzki organizm. Niska podaż wody w trakcie stosowania gliceryny doustnie może wywoływać zaparcia, zwiększać ciśnienie krwi czy wywołać dyskomfort w jamie brzusznej. Dawkowanie również powinno odbywać się etapami ponieważ jednorazowa duża dawka może wywołać efekt przeczyszczający, co w trakcie treningu nie będzie przyjemne.

Warto dodać że osoby chorujące na cukrzyce powinny się wystrzegać gliceryny ze względu na jej wpływ na wydzielanie glukozy co może powodować skok cukru we krwi!

Gliceryna pomaga budować mięśnie!

  • Najważniejszą jej cechą dla sportowców jest zdolność zatrzymywania wody.
    Gliceryna docierając do naszych mięśni wiąże dodatkowe zasoby płynów, co sprawia że mięsień jest bardziej nabrzmiały i wspiera jego wydolność energetyczną. Mechanizm jest podobny do wiązania wody przez kreatynę. Z wodą do mięśni dociera szereg substancji o działaniu anabolicznym, a także hormonów przenoszonych we krwi.
  • Zwiększona podaż wody oraz substancji odżywczych wpływa bardzo dobrze na rozwój wydolności treningowej, zatem warto dodać ten produkt do suplementacji w sportach typowo wytrzymałościowych jak np. piłka nożna czy kolarstwo.
  • Niewątpliwym aspektem suplementacji gliceryny jest zjawisko pompy mięśniowej. Wiele osób podczas treningu zauważa jej duże nasilenie i co najważniejsze zjawisko to utrzymuje się dłużej niż w przypadku boosterów azotowych.
  • W okresie budowania masy mięśniowej gdzie występuje duże obciążenie stawów odpowiednia ilość wody w organizmie skutecznie zapobiega urazowości tkanki chrzęstno-stawowej.

Pomoc w odchudzaniu

Ciekawe wnioski odkryto podczas suplementacji glicerolem w okresie redukcji wagi ciała.
Jest on prekursorem do powstania glikozy, czyli cukru prostego. W momencie osłabienia fizycznego wskutek niskiej podaży kalorii organizm wysyła sygnał do dostarczenia potrzebnych składników w tym także cukrów. Gliceryna dostarczona do organizmu wykazuje odpowiednią odpowiedź na ten sygnał, jednocześnie nie zwiększając diametralnie dostarczanych kalorii jak w przypadku normalnego jedzenia!

Należyte dawkowanie

Z własnego doświadczenia mogę polecić dwa rodzaje dawkowania tj:

  1. 15 ml gliceryny na 500 ml wody wypite 30-60 minut przed treningiem
  2.  10 ml gliceryny na 350 ml wody wypite 30-60 minut przed treningiem i dodatkowo 10 ml rozpuszczone w wodzie, bądź innym preferowanym napoju do picia podczas treningu
    Wiele osób używających glicerolu stosuje wersje apteczną przeznaczoną do użytku zewnętrznego, jest to produkt skuteczny jednak przy dłuższym stosowaniu w moim przypadku podrażniał śluzówkę żołądka.

Z gamy produktów posiadających glicerynę w składzie mogę śmiało polecić produkt firmy Megabol Nitrogliceryna oraz bardzo kompleksowy White Rapids wzbogacony szeregiem substancji wspomagających jak np. agmatyna czy jabłczan cytruliny.

7 komentarzy

  1. Avatar

    Sam stosuje cyklicznie, musze powiedzieć że jest to świetny dodatek do treningu, mięśnie puchną jak trzeba a i jak wrócę do domu to pompa do wieczora trzyma

  2. Avatar

    Gdzie kupić white rapids?

  3. Avatar

    Gdzie można kupić gliceryne w innej formie niż ta apteczna lub jak jej szukać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *