Gorzka czekolada – 5 korzyści zdrowotnych związanych z jej spożywaniem!

Bartosz Ciesielski
gorzka czekolada

Gorzka czekolada jest przysmakiem, który uwielbia prawie każdy z nas. Zawiera ona składniki odżywcze, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie oraz zmniejszają ryzyko chorób serca. Dobrej jakości, prawdziwa gorzka czekolada, jest jednym z najlepszych przeciwutleniaczy na świecie. Wszystkie te informacje poparte są badaniami naukowymi.

W tym artykule przedstawiamy 7 korzyści zdrowotnych związanych ze spożywaniem gorzkiej czekolady lub kakao.


Jak powstaje gorzka czekolada?

Gorzką czekoladą nazywamy tę powyżej 70% zawartości produktów z miazgi kakaowej. Kakaowiec właściwy, roślina z której pozyskuje się kakao na czekoladę, pochodzi z wilgotnych lasów tropikalnych Ameryki Południowej i Środkowej. Poza tym jest szeroko rozpowszechniony w uprawie. Obecnie największe powierzchnie upraw znajdują się w Afryce.

Gorzką czekoladę otrzymuje się z owoców kakaowca, które w niczym nie przypominają tej, którą kupujemy w sklepach. Nasiona są białe i okropnie gorzkie. Co ciekawe, dopiero po kilkudniowej fermentacji zaczynają pachnieć jak to kakao, które na co dzień używamy. Po zakończeniu procesu fermentacji nasiona suszy się, aby pozbyć się wilgoci. Jeżeli na plantacji nie odbywa się dalsza produkcja, nasiona są czyszczone, pakowane i sprzedawane.

Najlepszą czekoladę otrzymuje się poprzez połączenie miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego oraz cukru. Do uzyskania czekolady mlecznej dodaje się jeszcze mleko, najczęściej w proszku. Co ciekawe, biała czekolada nie ma nic wspólnego z prawdziwą czekoladą, ponieważ do jej produkcji nie wykorzystuje się kakao.


Wartość odżywcza gorzkiej czekolady

Jeśli wybierzemy czekoladę dobrej jakości z wysoką zawartością kakao, to okazuje się, że jest ona bardzo pożywna. Zawiera dużo błonnika oraz ważnych dla naszego zdrowia składników mineralnych.

100-gramowa tabliczka gorzkiej czekolady (70-99% kakao) zawiera:

  • błonnik - 11 gram
  • tłuszcz - 49 g
  • żelazo - 67% dziennego zapotrzebowania
  • magnez - 58% dziennego zapotrzebowania
  • miedź - 89% dziennego zapotrzebowania
  • mangan - 98% dziennego zapotrzebowania
  • potas, fosfor, cynk, selen

Pomimo tego, że gorzka czekolada jest bogata w składniki mineralne oraz błonnik, powinniśmy spożywać ją z umiarem, ponieważ jedna tabliczka gorzkiej czekolady dostarcza do naszego organizmu około 600 kcal. Co ciekawe, już jedna mała kostka czekolady, która waży 6 gramów ma od 30 do 36 kilokalorii. Niestety najbardziej kaloryczne są te o wysokiej zawartości masy kakaowej.

Z drugiej zaś strony, gorzka czekolada jest źródłem zdrowych tłuszczy. Posiada także substancje pobudzające takie jak kofeina czy teobromina.


Gorzka czekolada może poprawiać funkcje mózgu

Przeprowadzone badania, w których udział wzięli zdrowi ochotnicy, wykazały że spożywanie kakao o wysokiej zawartości flawonoidów przez pięć dni poprawiło przepływ natlenionej krwi do mózgu. Ostatnie badania dowodzą, że znacząco usprawnia to jego pracę.

Gorzka czekolada zmniejsza także uczucie zmęczenia - zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Już dwie kostki ponad 70% gorzkiej czekolady dziennie zapewniają nam lepszy nastrój. Kakao może również znacząco poprawić funkcje poznawcze u osób starszych z upośledzeniem umysłowym. Może poprawić zdolność do szybkiego i swobodnego posługiwania się słowami czy wyrażeniami u osób w podeszłym wieku.

Ponadto kakao zawiera substancje pobudzające, takie jak kofeina i teobromina, co może być główną przyczyną chwilowej poprawy funkcji mózgu. Substancje zawarte w czekoladzie zwiększają również poziom serotoniny, która jest odpowiedzialna za pozytywny nastrój i dobry humor. Czekolada powoduje również wydzielanie się endorfin produkowanych w mózgu i rdzeniu kręgowym, dzięki temu łagodzi także ból.

Naukowcy dodają również, że nawet bardzo duża ilość gorzkiej czekolady przed egzaminem nie zastąpi solidnej nauki i dobrego przygotowania. Co ciekawe, to też zostało dokładnie zbadane. Badania te wykazały, że osoby po spożyciu gorzkiej czekolady niestety nie były w stanie poradzić sobie ze zbyt skompilowanym zadaniem.

gorzka czekolada

Zawartość przeciwutleniaczy

Gorzka czekolada posiada związki organiczne, które są biologicznie aktywne i działają jako przeciwutleniacze. Należą do nich między innymi polifenole, flawonole i katechiny. Niestety, ponieważ są gorzkie w smaku, najczęściej usuwa się je w procesie produkcji czekolady. Oznacza to, że im mniej przetworzona czekolada lub z większą zawartością kakao, tym wyższa będzie zawartość tych cennych dla naszego zdrowia substancji.

Przeciwutleniacze walczą z wolnymi rodnikami, które zaburzają funkcje obronne naszej skóry oraz niszczą włókna kolagenowe. W efekcie opóźniają proces starzenia się skóry. Jedno z badań wykazało, że kakao i gorzka czekolada wykazywały większą aktywność przeciwutleniającą niż jakiekolwiek inne badane owoce takie jak np. jagody czy jagody acai.

Ponadto przeciwutleniacze mają jeszcze jedną, bardzo ważną funkcję. Wysoki poziom w organizmie chroni nasz organizm przed powstawaniem nowotworów.

Jednak jest to temat sporny, ponieważ badania te przeprowadzane były w probówkach i w organizmie mogą zachowywać się zupełnie inaczej. Potrzebne są dalsze badania na ten temat.


Gorzka czekolada zmniejsza ryzyko chorób serca

Badania wykazują, że regularne spożywanie dobrej jakości czekolady obniża poziom ''złego'' cholesterolu LDL. Co więcej, kilka długoterminowych badań potwierdziło bardzo dużą poprawę. Z kolei w innym badaniu przebadano 470 starszych mężczyzn i okazało się, że kakao zmniejsza ryzyko zgonu spowodowanego chorobami serca nawet o 50%.

Kolejna praca naukowa wykazała, że spożywanie czekolady dwa lub więcej razy w tygodniu obniżyło ryzyko wystąpienia zwapnienia blaszki miażdżycowej w tętnicach o 32%. Niestety nie zanotowano żadnych pozytywnych skutków u osób jedzących ją rzadziej.

Jeszcze inne badania wykazały, że jedzenie gorzkiej czekolady ponad 5 razy w tygodniu obniżyło ryzyko chorób serca o 57%. Te wszystkie badania są zaledwie badaniami obserwacyjnymi, dlatego potrzebne jest przeprowadzenie bardziej wnikliwych prac na ten temat.


Poprawia kondycje układu krwionośnego

Okazuje się, że gorzka czekolada, dzięki wysokiej zawartości flawonoidów, obniża ciśnienie krwi. Dzięki dbaniu o prawidłowe ciśnienie krwi możemy skutecznie zapobiegać zawałom serca, których rocznie w Polsce notuje się aż około 90 tysięcy.

Gorzka czekolada chroni także nasz organizm przed miażdżycą. Zapobiega udarom mózgu, a także tworzeniu się zakrzepów. Ponadto flawonoidy wspomagają nas w walce z infekcjami, wzmacniają naczynia krwionośne i poprawiają napięcie mięśni.


Gorzka czekolada chroni skórę przed słońcem

Bioaktywne związki zawarte w gorzkiej czekoladzie mogą być również doskonałe dla zdrowia naszej skóry podczas zażywania kąpieli słonecznych. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak promieniowanie UV może być szkodliwe dla naszej skóry. Flawonoidy mogą chronić nas przed uszkodzeniem przez słońce, poprzez poprawę przepływu krwi do skóry oraz zwiększanie jej gęstości i nawilżenia.

W jednym badaniu z udziałem 30 osób, przez 12 dni przed ekspozycją na słońce, osoby te spożywały dobrej jakości gorzką czekoladę. Okazało się, że ich podatność na poparzenia słoneczne zmniejszyła się o 50%. Warto więc przed wyjazdem na wakacje spożywać kilka kostek gorzkiej czekolady dziennie, aby uniknąć poparzeń skóry.gorzka czekolada


Podsumowanie

Prawdziwa gorzka czekolada jest bardzo zdrowa, lecz zawiera dużo tłuszczu i kalorii, dlatego warto zachować należyty umiar. Kilka kostek czekolady dziennie pozwala pozostać w dobrej kondycji. Gorzka czekolada zawiera substancje obniżające ryzyko zachorowania na różnego rodzaju nowotwory, a także opóźnia proces starzenia się skóry.

Ponadto wspomaga ona pracę naszego serca i układu krążenia. Trochę czekolady przed ważnym egzaminem, co potwierdzają badania, może pomóc nam skupić się i osiągnąć lepsze wyniki. Jest ona również bardzo dobra na poprawę humoru oraz lepsze samopoczucie.


Źródła

http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/10638/2
https://www.healthline.com/nutrition/how-much-caffeine-in-coffee
http://ccj.springeropen.com/articles/10.1186/1752-153X-5-5
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18358827
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17609490
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22301923
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17420419
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14654748
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20823377
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17513403
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16505260/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20858571
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19735513
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794461
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15549276

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *