Witamina C i E – Duże dawki

Redakcja

WITAMINY C i WITAMINA E – DUŻE DAWKI
a sporty wytrzymałościowe i odchudzanie

Powszechna dostępność oraz wszechobecna promocja potrzeby stosowania witamin o właściwościach przeciwutleniających sprzyja spożywaniu ich w dużych ilościach. Nie zawsze jednak im więcej znaczy lepiej...

Niedawno opublikowano badanie, w którym przez 11 tygodni 54 młodych mężczyzn i kobiet poddano ćwiczeniom łączącym trening ciągły i interwałowy (najczęściej na rowerze). Sesje treningowe odbywały się 3-4 razy w tygodniu. Część osób przez ten czas przyjmowała 1000 mg witaminy C i 235 mg witaminy E dziennie w postaci suplementów. W dni treningowe pierwsza połowa dawki przypadała 1-3 godz przed treningiem, a druga na godzinę po zakończeniu ćwiczeń. W dni nietreningowe połowa dawki rano, a druga połowa pod wieczór. Przez ten cały okres osiągane postępy nie różniły się pomiędzy grupami przyjmującymi witaminy i tymi, które ich nie przyjmowały. W podobnym stopniu wzrósł maksymalny pułap tlenowy oraz wydajność. Podobna była również utrata wagi, co może świadczyć o decydującym znaczeniu treningu dla osiągnięć, a nie suplementacji witamin antyoksydacyjnych. Zaobserwowano jednak pewne niepokojące zjawisko. Otóż w grupie przyjmującej witaminy C i E tłumiony był wzrost markerów biogenezy mitochondriów. Tłumaczy się to przeciwutleniającym działaniem wspomnianych witamin, które niwelując ilość związków oksydacyjnych zmniejszały ich moc działania w procesach sygnalizacyjnych.

JAK TO SIĘ MA DO OSÓB AKTYWNYCH FIZYCZNIE?

Bardziej po ludzku ujmując... podawanie w ciągu doby dużych ilości witamin C i E może hamować procesy tworzenia mitochondriów, czyli organelli niezbędnych do pozyskania energii do działania. Od ich ilości i sprawności zależą nie tylko wyniki sportowe ale również szybkość odchudzania. Zmniejszanie ilości markerów daje prawo przypuszczać, że nowe mitochondria tworzą się w mniejszej ilości, a tym samym zmniejsza się stopień adaptacji organizmu do nowych warunków. Oczywiście wymaga to potwierdzenia w innych badaniach. We wspomnianym doświadczeniu nie miało to przełożenia na rezultaty, jednak nie oznacza to, że w innych warunkach, bądź przy dłuższym czasie, rezultaty nie uległyby zmianie (mniejsza szybkość adaptacji organizmu to teoretycznie wolniejsze osiąganie rezultatów, mniej mitochondriów to teoretycznie wolniejsze spalanie materiału energetycznego, a tym samym spowolnione odchudzanie). Na podsumowanie warto dodać, że odpowiednia podaż witamin jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak ich przesadny nadmiar w diecie nie zawsze musi być korzystny dla utrzymania zdrowia i zwiększania rezultatów.

Paulsen G. Et al.: Vitamin C and E supplementation hampers cellular adaptation to endurance training in humans: a double-blind randomized controlled trial. The Journal of Physiology, February 3, 2014, doi: 10.1113/jphysiol.2013.267419, published online before print.

Autor: Adrian Buniak (Supplementation Strategy)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *