Dlaczego warto suplementować cytrynian potasu?

Potas to minerał występujący w wielu produktach spożywczych, który ma kluczowe znaczenie dla zdrowia człowieka. Wraz z sodem, chlorem, wapniem i kilkoma innymi elektrolitami odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej gospodarki płynów w naszym organizmie. Jest on również kluczowym minerałem dla prawidłowego przebiegu skurczu mięśni, przekaźnictwa nerwowego, regulacji ciśnienia krwi, utrzymania gęstości kości oraz funkcji serca i nerek.

Nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować potasu, dlatego musi być on pozyskiwany ze źródeł dietetycznych. Wiele produktów spożywczych dostarcza znaczącej ilości potasu, między innymi owoce, warzywa, orzechy, fasola, produkty mleczne, mięso, drób czy ryby. Można go również znaleźć w substytutach soli kamiennej w postaci chlorku potasu. Osoby, które mają zbilansowany plan dietetyczny mogą bez problemu zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie na potas. Jednak wielu z nas spożywa go znacznie mniej niż jest to zalecane. Jest to tym bardziej niepokojące, przy nadmiernej ilości sodu w naszych dietach.


Dlaczego potrzebujemy potasu? Funkcje potasu

Organizm potrzebuje potasu, aby prawidłowo przeprowadzać proces skurczu mięśni, utrzymać prawidłową równowagę płynów i utrzymać ciśnienie krwi w normie. Prawidłowy poziom potasu w organizmie pomaga również utrzymać regularny rytm serca. Potas może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia kamieni nerkowych, a także utraty gęstości tkanki kostnej wraz z wiekiem.

Zdrowe nerki utrzymują odpowiednią ilość potasu we krwi, dzięki czemu może pracować w stałym tempie. Jeśli cierpisz na dolegliwości układu moczowego, poziom potasu może niekontrolowanie wzrastać i wpływać na rytm bicia serca. Jeśli odczuwasz dolegliwości związane z arytmią serca, zalecane jest jak najszybsze skontaktowanie się z lekarzem, aby skonsultować czy zawartość potasu w Twojej diecie jest prawidłowe.

Objawy hipokaliemii - niedoboru potasu

Jeśli masz zbyt niski poziom potasu w organizmie (tzw. hipokaliemia), możesz odczuwać regularne zmęczenie, skurcze mięśni i zaparcia.

Nieprawidłowy rytm serca (arytmia) jest najbardziej niebezpieczną dolegliwością związaną z bardzo niskim poziomem potasu, zwłaszcza u osób z chorobami serca.

Ryzyko hipokaliemii - niskiego poziomu potasu występuje, jeśli:

Dietetyczne źródła potasu

  • Suszone owoce (rodzynki, morele)
  • Fasola, soczewica
  • Ziemniaki
  • Szpinak, brokuły
  • Buraki
  • Awokado
  • Banany
  • Pomarańcze
  • Woda kokosowa
  • Pomidory
  • Nerkowce, migdały
  • Kurczak
  • Łosoś
Najlepsze źródła żywieniowe potasu to przede wszystkim nasiona, orzechy oraz wszelkiego rodzaju warzywa i owoce (w szczególności banany)
Najlepsze źródła żywieniowe potasu to przede wszystkim nasiona, orzechy oraz wszelkiego rodzaju warzywa i owoce (w szczególności banany)

Korzyści płynące z suplementacji cytrynianem potasu

Cytrynian potasu jest ważnym dla utrzymania prawidłowego zdrowia człowieka suplementem. Jest on powszechnie stosowany w profilaktyce kamicy nerkowej. Cytrynian potasu zwiększa pH moczu, a także krystalizuje niektóre substancje, które mogłyby się przyczyniać do tworzenia kamieni nerkowych. Należą do nich szczawian wapnia, fosforan wapnia i kwas moczowy. Cytrynian potasu zapobiega zatem przesyceniu moczu, które może łatwo wystąpić przy niezbalansowanej diecie wysokobiałkowej.

Innym pozytywnym efektem działania cytrynianu potasu na organizm ludzki jest równoważenie aktywności sodu w organizmie. Im większe spożycie potasu, tym więcej sodu wydalane jest z organizmu wraz z moczem. Zmniejszenie ilości sodu skutkuje obniżeniem ciśnienia krwi, a tym samym poprawia ogólny stan zdrowia.

Czy cytrynian potasu jest najlepszą formą potasu?

Suplementy diety z potasem zawierają zazwyczaj chlorek potasu jako postać aktywną. Niektóre z nich zawierają jednak inne sole potasu, takie jak:

  • Cytrynian potasu
  • Fosforan potasu
  • Asparaginian potasu
  • Węglan potasu
  • Glukonian potasu

Dlaczego więc warto suplementować potas w formie cytrynianu potasu?

Jako pochodna kwasu cytrynowego, potas w postaci cytrynianu potasu będzie optymalnie biodostępną i przyswajalną formą potasu. Cytrynian potasu jako organiczna forma potasu powinien być również dobrze tolerowany przez układ pokarmowy i nie powinien powodować żadnych dolegliwości żołądkowych. Co więcej, część cytrynianowa substancji może również wspomagać produkcję energii komórkowej w naszym organizmie.

Struktura chemiczna cytrynianu potasu w formie jonowej
Struktura chemiczna cytrynianu potasu w formie jonowej

Czy cytrynian potasu jest bezpieczny w stosowaniu?

Osoby z nieprawidłową czynnością nerek i przyjmujące leki z inhibitorami konwertazy angiotensyny, które są zwykle stosowane w leczeniu nadciśnienia krwi, mogą potrzebować kontrolować spożycie potasu i prawdopodobnie nie powinny przyjmować suplementu potasu. Jeśli mimo to lekarz zalecił stosowanie suplementacji potasem, poziom potasu we krwi powinien być ściśle i regularnie monitorowany, aby zapobiec hiperkaliemii (wysoki poziom potasu we krwi).

Rekomendowany suplement z efektywną dawką cytrynianu potasu i niskiej cenie - MZ Store Potassium
Rekomendowany suplement z efektywną dawką cytrynianu potasu i niskiej cenie - MZ Store Potassium

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy przyjmowane przez Ciebie leki, lub Twój stan zdrowotny nie pozwalają na przyjmowanie suplementów z magnezem, zawsze należy skonsultować się z lekarzem.

Czy warto suplementować cytrynian potasu?

Niedobór potasu może być oczywiście niekorzystny dla ogólnego stanu zdrowia. W takim przypadku przede wszystkim zaleca się zwiększenie spożycia pokarmów bogatych w potas. U osób z podwyższonym ryzykiem wystąpienia hipokaliemii (zbyt niski poziom potasu we krwi) konieczne może być stosowanie suplementów potasu.

Osoby, które są najbardziej narażone na rozwój hipokaliemii to osoby z chorobami zapalnymi jelit, osoby przyjmujące leki moczopędne (diuretyki), osoby nadmiernie spożywające alkohol, osoby z silnymi wymiotami lub biegunką, osoby nadużywające środków przeczyszczających, osoby z anoreksją lub bulimią i osoby z zastoinową niewydolnością serca.

Jeśli masz wątpliwości odnośnie prawidłowego sposobu suplementacji potasem, najlepiej będzie skonsultować się ze swoim lekarzem rodzinnym. Nadmierne spożycie potasu może być niebezpieczne dla zdrowia, tak samo jak jego niedobór.

Jakie są skutki uboczne stosowania cytrynianu potasu?

Człowiek może zazwyczaj tolerować nadmierne ilości potasu w diecie bez większych problemów. Jest on sprawnie usuwany przez nerki, których aktywność filtrowania dostosowuje się do zawartości elektrolitów w naszym organizmie.

Jednak nadmiar potasu, zwany też hiperkaliemią, może być szkodliwe dla osób z problemami nerek, jeśli ich nerki nie są w stanie wyfiltrować wystarczającej ilości potasu. Może to być szczególnie niebezpieczne, jeśli poziom potasu szybko wzrasta (na przykład w przypadku niepoprawnej suplementacji).

Lekarze uznają poziom potasu za zbyt wysoki, gdy osiągnie on 5,1-6,0 mmol/l surowicy krwi. W tym przypadku, monitorowanie poziomu potasu we krwi jest konieczne, a poziom potasu wyższy niż 6,0 mmol/l wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej.

Osoby z hiperkaliemią mogą nie mieć żadnych lub bardzo niewiele specyficznych objawów. Jeśli objawy się pojawią, są one podobne do tych występujących w hipokaliemii.

Ciężka lub nagła hiperkaliemia może powodować:

  • palpitacje serca
  • spłycenie oddechu
  • ból w klatce piersiowej

Na tym etapie problem może zagrażać życiu i wymagać natychmiastowej pomocy medycznej.

Kiedy przyjmować cytrynian potasu?

Najlepiej jest przyjmować ten lek z kolacją, lub w ciągu 30 minut po którymkolwiek głównym posiłku w ciągu dnia.

Jaką dawkę cytrynianu potasu należy przyjmować?

Zalecane dzienne spożycie (GDA) dla potasu wynosi 4 700 mg. Większość suplementów stosuje potas w dawkach od 90 mg do 99 mg potasu na porcję. Oczywiście, dostępne są jednak suplementy z wyższą dawką potasu. Najlepiej jest stosować się do zalecanej dziennej dawki podanej przez producenta lub, jeśli chcesz być całkowicie bezpieczny, skonsultować ją z lekarzem.

Czy cytrynian potasu może być toksyczny?

Przedawkowanie potasu nie jest tak często spotykane w praktyce klinicznej jak hiperkaliemia (nadmiar potasu w organizmie) spowodowana ostrą lub przewlekłą chorobą nerek. Homeostaza poziomu potasu w organizmie jest sprawnie regulowana przez nerki. Jednakże przypadki toksycznego przedawkowania potasu prowadzące do poważnych następstw zostały zaraportowane.

Jednakże, ciężko jest przedawkować potas do poziomu toksyczności. Doustna dawka potasu musi być na tyle duża, aby normalne mechanizmy wydalania potasu były niewystarczającej i doszło do klinicznej toksyczności potasowej. U osób z prawidłową czynnością nerek potrzeba znacznie większej dawki potasu, aby wywołać toksyczność niż u pacjentów z upośledzoną czynnością nerek. Według literatury, poziom zatrucia potasem określa się stężenie potasu powyżej od 6 do 8 mmol/L krwi.

Toksyczność potasu objawia się znacznymi, ostrymi zmianami w układzie sercowo-naczyniowym z nieprawidłowościami w EKG. Oprócz działania na układ sercowo-naczyniowy występują objawy nerwowo-mięśniowe w postaci ogólnego osłabienia mięśni i możliwego porażenia mięśniowego. Objawy żołądkowo-jelitowe zatrucia potasem manifestują się jako nudności, wymioty, i miejscowa martwica błony śluzowej, która może prowadzić do perforacji przewodu pokarmowego.

Tagi: cytrynian potasu, cytrynian potasu toksyczność, funkcje potasu, hiperkaliemia, hipogonadzym zależny od ćwiczeń, hipokaliemia, potas, suplementacja potasu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *