Kofeina kontra inne substancje stymulujące!

Jakub Kola

W tym artykule omówimy pięć substancji najczęściej porównywanych z kofeiną. Mamy nadzieję, że dzięki temu nasi czytelnicy uzyskają pełną wiedzę na temat działania kofeiny oraz świadomość jak wypada ona w zestawieniu z innymi substancjami.

Na samym początku chcielibyśmy jednak poprosić Was o to, abyście używali kofeiny w sposób odpowiedzialny. Jeśli jesteście zainteresowani połączeniem jej z innymi substancjami, upewnijcie się, że nie wchodzi ona w żadne niepożądane interakcje. Szczególnie w przypadku leków. Nie należy przekraczać zalecanej dawki kofeiny.

  1. Kofeina vs L-Theanina: we dwoje najlepiej
    W przypadku kofeiny i L-teaniny trudno jest znaleźć prawdziwego zwycięzcę i jednoznacznie wskazać go palcem. Obie substancje doskonale poprawiają koncentrację i uwagę, ale L-Theanina jest uważana za bardziej relaksującą. Działanie symulujące kofeiny można uznać za silniejsze.Ostatnie badania wykazały, że L-Theanina może być równie skuteczna jak kofeina w poprawie uwagi i funkcji poznawczych. [1] Większość z nas nie jest tego świadoma, ponieważ dawka wymagana do odczuwania efektów L-teaniny wynosi co najmniej 200 mg - około ośmiu filiżanek herbaty! Jednak teraz, kiedy kapsułki czystej L-teaniny są łatwo dostępne, ludziom łatwiej jest poznać wspaniałe zalety L-teaniny.Więcej o tym połączeniu możecie poczytać tutaj.L-Theanina ma prawie zerowe efekty uboczne. [2] Jest to związek aktywny, spotykany m.i. w herbacie i jest świetny do poprawy nastroju i relaksu. Jest to zdecydowanie coś, o czym warto pomyśleć, gdy weźmiesz pod uwagę kofeinę i L-Teaninę. Nasz rada: bierzcie te dwie substancje razem!
  2. Kofeina kontra alkohol: zupełnie różne efekty
    Efekty kofeiny i alkoholu nie mogą być bardziej różne! Z jednej strony mamy alkohol, który jest silnym środkiem depresyjnym, obniżającym odczucia z centralnego układu nerwowego. [3] Z drugiej strony natomiast mamy kofeinę, która jest bardzo silnym stymulantem - zwiększającym świadomość, energię i skupienie. [4]Zasadniczo porównanie kofeiny z alkoholem oznacza porównywanie zupełnie różnych substancji o bardzo różnych efektach. Obie te substancje są mocno zakorzenione w kulturze i powszechnie spożywane. Nie możemy się jednak oszukiwać. Alkohol jest szkodliwy zarówno dla naszego zdrowia jak i dla życia społecznego. Jest to substancje niebezpieczna i silnie uzależniająca. Kawa natomiast, pita z umiarem, ma właściwości prozdrowotne i pozytywnie wpływa na relacje między ludźmi. [5]
  3. Kofeina kontra nikotyna: bitwa uzależnieńNikotyna jest uzależniającą substancją występującą w papierosach. Nikotyna została wyróżniona jako substancja chemiczna odpowiedzialna za uzależnienie od papierosów i tytoniu. Biorąc pod uwagę kofeinę i nikotynę, ważne jest rozważenie możliwości uzależnienia od obu substancji. Nikotyna uwalnia GABA, dopaminę i glutaminian - z których wszystkie są uważane za odpowiedzialne za tworzenie podstaw uzależnienia od nikotyny. [6]Kofeina jest również uzależniająca, ale nie w takim stopniu jak nikotyna. Tak naprawdę debata temat tego, czy kofeina jest w ogóle uzależniająca ciągle trwa. [7] Jednak niektórzy badacze wskazali na coś zwanego "zaburzeniem używania kofeiny" - rodzaj psychologicznego uzależnienia od kofeiny. [8] Co więcej, fakt, że użytkownicy cierpią z powodu fizycznych objawów abstynencyjnych po długim okresie używania, wskazuje, że jest uzależniający, przynajmniej w pewnym stopniu. [9]Porównując kofeinę i nikotynę, należy pamiętać, że jedna z tych substancji jest o wiele bardziej uzależniająca i szkodliwa od drugiej.
  4. Kofeina kontra kawa: ekstrakt lub surowiec?Kofeina jest aktywnym stymulantem znajdującym się w ziarnach kawy i jest uwalniana, gdy moczysz zmielone, palone ziarenko w gorącej wodzie. Kofeina jest zdecydowanie najważniejszym składnikiem kawy. To właśnie jej kawa zawdzięcza swoje magiczne właściwości oraz walory smakowe. [10] Porównując kofeinę z kawą, porównujesz wyekstrahowany związek z surowym produktem naturalnym. Oczywiście ekstrakt z kofeiny jest silniejszy niż surowiec - kawa.Wyciągi z kofeiny są znacznie silniejsze niż kawa. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają potężnej dawki energii i zwiększenia koncentracji, ale oznacza to również, że istnieje więcej możliwości przedawkowania. Kofeina może być niebezpieczna, gdy jest stosowana w nadmiarze - przedawkowanie może powodować poważne negatywne skutki, hiperstymulację, a nawet śmierć. [11] Dlatego apelujemy, aby używać wyciągów z kofeiny w sposób odpowiedzialny.
  1. Kofeina a ekstrakt z zielonej herbaty: energia i zdrowie
    Kiedy porównujemy kofeinę z ekstraktem z zielonej herbaty, patrzymy na dwie substancje o różnym działaniu. Z jednej strony, kofeina może przynosić pewne korzyści zdrowotne, ale stosowana jest głównie jako silny środek pobudzający. Z drugiej strony ekstrakt z zielonej herbaty stosowany jest głównie jako suplement zdrowotny o silnym działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym [12].Do najbardziej znanych zalet ekstraktu z zielonej herbaty należą: zdolność niszczenia wolnych rodników (przeciwutleniacz), zdolność wspomagania układu odpornościowego oraz wsparcie w utrzymaniu masy ciała. [13]
    Tak więc, porównując kofeinę z ekstraktem z zielonej herbaty, porównujesz stymulant energetyzujący z suplementem prozdrowotnym. EGCG może mieć pewne działanie energetyzujące - chociaż może to być spowodowane kofeiną, która często występuje w ekstraktach z zielonej herbaty.

______________________________________________________________________________________________________________________

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *