Naturalny doping mózgu #3

Jakub Kola

W 3-ciej i zarazem ostatniej części poradnika opisującego substancje aktywnie wpływających na nasz mózg opiszemy kolejne bardzo ogólnodostępne środki. Mają one za zadanie zwiększać wydolność naszego mózgu.

Część pierwsza

Część druga

musk1

1. Tauryna

Tauryna w dużych kilku gramowych dawkach z każdym posiłkiem jest bardzo pożyteczna, gdyż podobnie jak glicyna jest neurotransmiterem o działaniu hamujących, a oba są na niskim poziomie w depresji i niepokojach, hamuje też aktywność układu dopaminoergicznego, aktywuje metabolizm komórek glejowych i przez to również neuronów, dzięki czemu przyczynia się do usprawnienia procesów uczenia i kojarzenia, działa psychoenergetyzująco.

Taurine 900

2. 5-HTP + L-Tyrozyna

5 HTP podnosi poziom serotoniny, poprawia samopoczucie, wyrównuje wahania nastroju, ułatwia zasypianie (skraca efektywny czas snu), ułatwia walkę z nadwagą i otyłością poprzez redukcję apetytu. Wraz z L-TYROZYNA wykazują uzupełniające działanie, zwiększają odporność na stres, wspomaga ją regenerację i pracę mózgu. L- tyrozyna jest aminokwasem który ma wraz z tryptofanem największe znaczenie w metabolizmie mózgu. Z udziałem l-tyrozyny powstaje noradrenalina i dopomina, konieczne do jasnego i szybkiego myślenia, koncentracji, jasnego umysłu i przeżywania przyjemności.

 L-Tyrosine 500mg5-HTP 100mg

3. Lecytyna + Cholina

Lecytyna jest fosfolipidem. Wraz z choliną są prekursorami acetylocholiny – przyczynia się do zwiększenia stężenia choliny w neuronach, dzięki czemu poprawia to przepływ informacji, usprawnienia procesy zapamiętywania i odtwarzania zapamiętanych informacji. Pełni również rolę budulcową i proregenerującą w stosunku do neuronów i komórek glejowych. Skuteczne dawki lecytyny wynoszą kilka-kilkanaście gram na dobę, efektywne dawki choliny wynoszą 1- 2 g dziennie.

Gold-Lecytyna 1200 Citicoline CDP Choline 250mg

4. Fosfatydyloseryna

Seryna (kwas L-alfa-amino-beta-hydroksypropionowy) jest aminokwasem endogennym. Aktywuje i odnawia komórki nerwowe, produkuje i uwalnia nośniki nerwowe, przeciwdziała objawom zapominania, wpływa na sprawność umysłową, blokuje uwalniane kortyzolu. Podawanie seryny jak i fosfatydyloseryny prowadzi do usprawnienia procesów zapamiętywania i odtwarzania informacji. Zwiększają zdolności percepcji (odbioru) i zdolności poznawcze. Seryna nasila procesy kodowania i konsolidacji w neuronach mózgu. Podnosi wydolności psychiczną organizmu. Naturalne źródła seryny jest np. mózg.

Phosphatidylserine 100mg

5. Kwas glutaminowy + Glicyna

Kwas glutaminowy stosowany jest w leczeniu wyczerpania nerwowego, utrudnionej koncentracji bądź zaburzeń pamięci. Zauważono poprawę stanu u dzieci mających trudności w uczeniu się oraz stwarzających trudności w wychowaniu.Działa na receptory NMDA (N-methyl D-aspartate), otwiera kanały wapniowe i zwiększa napływ wapnia do neuronów. W porze wieczornej lepiej nie przyjmować bo może prowadzić do problemów z zaśnięciem.

Układ glutaminergiczny jest głównym pobudzającym układem neurotransmisyjnym mózgu, a jeden z receptorów tego układu NMDA ogrywa najważniejszą rolę: bierze udział w procesie neurotransmisji i rozwoju synapsy. Glicyna jest koagonistą NMDA, a więc jest niezbędna do jego pobudzania. Stabilny poziom glicyny w połączeniach neuronalnych jest niezwykle ważny dla funkcjonowania mózgu. Więcej o glicynie i jej miejscu w terapii schizofrenii można poczytać w badaniach „Rola koagonistów receptora NMDA i transporterów glicyny w normalizacji funkcji układu glutaminergicznego w schizofrenii”. Glicyna jest także ważnym budulcem kości, ścięgien, zębów oraz skóry, uczestniczy również w procesie przemiany materii.

Anabolic Amino 5500

6. GABA

Kwas γ-aminomasłowy (GABA) organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów, który pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym w całym układzie nerwowym. Badania naukowe wykazały, ze GABA, tak samo jak melatonina, to jeden z najważniejszych czynników decydujących o zapadaniu w fazę snu. Działając na odpowiednie receptory, sprawia, że organizm uruchamia reakcje, które ułatwiają przejście w fazę snu – obserwuje się spadek ciśnienia krwi i częstotliwości uderzeń serca, zmniejszenie napięcia mięśni szkieletowych, uczucie relaksu i wyciszenia, nadmiernego podenerwowania . GABA łagodzi negatywne skutki stresu, uwalnia też hormon wzrostu -stymuluje częstość występowania i czas trwania fazy REM, dzięki temu dochodzi do spotęgowania wyrzutu hormonu wzrostu do ilości, które są znaczącymi dla regeneracji i wzrostu.

Gaba 500mg

7. DHEA

DHEA wytwarzana się w strefie siatkowatej kory nadnerczy. DHEA jest potrzebnym hormonem, bowiem w prawidłowych stężeniach pozytywnie działa na psychikę, zdolności intelektualne, popęd płciowy, rozwój kośćca, zapobiega utracie wapnia z kości, zapewnia prawidłowy wzrost tkanki mięśniowej. Należy do substancji WYBITNIE wpływających na aktywność psychiczną i wydolność intelektualną człowieka. Poziom DHEA się zmniejsza z wiekiem i również przy zachorowaniach charakteru psychicznego np. Alzheimer. DHEA spada kiedy jest nadmiar kortyzolu – osoby cierpiący na jadłowstręt psychiczny i ciężką depresję mają niski poziom DHEA w porównaniu z kortyzolem, przy osłabionej odporności też następuję spadek.

Obniżenie DHEA prowadzi do: zmniejszenia odporności na stres, obniżenie wydolności psychicznej i fizycznej, depresję, choroby autoimmunologiczne, osłabienie potencji u mężczyzn itd.

Dawka dla kobiet waha się w granicach 10-25 mg, dla mężczyzn 25-50 mg. U kobiet terapia rozpoczyna się od dawki 5 mg dziennie przez tydzień, potem się zwiększa o dalsze 5 mg dziennie przez kolejne tygodnie, a u mężczyzn od dawki 10 mg/dobę. Przeprowadzać kontrolne badania by nie doprowadzić do nadmiaru.

DHEA 50mg

8. L-karnityna

Karnityna – L-Carnitine, jest znana dla wszystkich jako substancja umożliwiająca wspomaganie transportu kwasów tłuszczowych – proces utleniana kwasów tłuszczowych i uwalniania energii. Iż owszem przy niedoborze witaminy karnityny w komórkach ulega odłożeniu tłuszcz, który nie może podlegać procesom katabolicznym.

Rzadko mówi się o tym, że karnityna może sama w sobie nie działa pobudzająco na układ psychiczny, ALE poprawia proces uczenia się w połączeniu z innymi składnikami. Bardziej jednak wpływa na zwiększenie wydolności fizycznej niż psychicznej, bowiem mózg czerpie głównie energię z glukozy. Karnityna ma słabe właściwości cholinergiczne. Poprawia synchronizację ruchów i ich zborność z procesami myślowymi.

Best Acetyl L-Carnitine

Artykuł opublikowany ze strony: http://z-julia-pod-prad.pl  za zgodą autora: Julia Cichaczewska

Tagi: 5-htp, cholina, dhea, fosfatydyloseryna, koncentracja, lecytyna, mózg, Tauryna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *