Błędne założenia o diecie keto

Avatar

Dieta ketogeniczna jest wciąż na czasie. Tuż obok diety high carb, która charakteryzuje się niskim udziałem tłuszczy, jest jedną z najczęściej polecanych diet na odchudzanie. Dieta keto jest uważana również za świetne wsparcie w wielu chorobach, wyrównywanie gospodarki cukrowej, hormonalnej i wielu innych schorzeniach, które dotykają wielu ludzi na co dzień. Czy rzeczywiście keto jest remedium na wszystko?

Sprawdź kompendium wiedzy o ketozie.

Dieta keto jest dla każdego

Okazuje się, że... nie! Każdy ma zupełnie inny organizm, przeszłość dietetyczną i psychikę. Dieta ketogeniczna nie będzie dobrym wyborem u osób, które doświadczają wysokiego poziomu stresu każdego dnia, czy to ze względu na sytuacje zewnętrzne (praca, rodzina, środowisko) czy chociażby wewnętrznie (choroby autoimmunologiczne itp.). Adaptacja do keto jest dość stresująca dla organizmu i nie będzie najlepszą opcją, kiedy stres towarzyszy danej osobie każdego dnia. Jeśli Twój organizm jest mocno wyniszczony, spróbuj postawić się na nogi najpierw klasyczną dietą, by potem z pełną świadomością móc spróbować ketozy. U osób z zaburzeniami odżywiania ten styl dietetyczny również nie będzie dobrym wyborem.

Keto wyleczy każdą chorobę

Bazowo ketoza stosowana jest przy leczeniu padaczki lekoopornej. Tego nawet uczą na studiach dietetycznych i ta wiedza jest powszechna. Przekłada się to na wiele innych chorób, jak choroby autoimmunizacyjne (np. cukrzyca typu 1!) czy insulinooporność lub zespół metaboliczny. Diecie keto przypisuje się wiele cudownych właściwości, ale warto pamiętać o tym, że każdy jest indywidualny, inaczej zareaguje na ten typ odżywiania i ma inną przeszłość medyczną czy nawet psychikę. Dieta ketogeniczna nie jest remedium na każdą chorobę, ale po ustaleniu wszelkich szczegółów ze specjalistą/dietetykiem, można ją uwzględnić jako wsparcie leczenia.

Keto jest jedyną słuszną dietą

To słyszy się często, zwłaszcza od keto fanatyków. Osoby, które wolą high carb będą opowiadać się oczywiście po poprzedniej stronie i w ten sposób powstał wielki konflikt pomiędzy tymi dwoma grupami. Jak się w tym odnaleźć? A no najlepiej pomyśleć sobie, co nam najbardziej pasuje. Odchudzanie zależy od deficytu kalorycznego, a zdrowie od jakości spożywanych pokarmów. Jedna i druga dobrze skomponowana dieta będzie nam służyć, jeśli oczywiście jest do nas dopasowana. Należy wziąć pod uwagę wszelkie zmienne, o których pisałam już wyżej. Nie warto słuchać fanatyków jednej czy drugiej grupy, ale poczytać jak najwięcej na własną rękę i na tej podstawie (lub po konsultacji z dietetykiem) podjąć decyzję.

Przejście na keto jest łatwe

To usłyszycie od tych, na których słodycze nie robią żadnego wrażenia. Nie oszukujmy się - większość z nas lubi jeść i jest to duża przyjemność. Są również osoby, które rzeczywiście jedzą "bo muszą" i nie jest to dla nich duże wydarzenie. Tej drugiej grupie będzie zdecydowanie łatwiej przejść na keto i takie osoby wydadzą opinię, że zmiana jadłospisu nie była problemem. Przejście na keto dla jednej osoby będzie łatwiejsze, a dla innej - trudne i niezbyt przyjemne.

Adaptacja nie jest potrzebna

Brak wiedzy na temat adaptacji i nieprawidłowe jej przeprowadzenie może mieć nieprzyjemne skutki dla organizmu. Utrata energii, zaburzenia pracy tarczycy, bóle głowy, odwodnienie to tylko kilka skutków ubocznych złego przechodzenia na dietę keto. Brak wiedzy na temat rozkładu makroskładników czy też ograniczanie samych węglowodanów może nie skutkować wprowadzeniem organizmu w stan ketozy. Na starcie warto również liczyć kalorie, żeby mieć pogląd i kontrolę nad tym, co dokładnie jemy.

Można jeść cokolwiek, jeśli jest "keto"

Bardzo często łatwiej jest przejść na jakąś dietę, trzymając jedynie "makro". Oczywiście, jakieś efekty będą, ale pojawią się przede wszystkim te negatywne. Dlaczego? Organizm będzie niedożywiony i zarzucony śmieciowym jedzeniem, a to oznacza tylko jedno - złe samopoczucie, brak energii, problemy trawienne, bóle brzucha i wiele, wiele innych. W keto nie chodzi o to, aby jeść cokolwiek, ale o to, by postawić na mięso dobrej jakości, długo dojrzewający nabiał czy świeże orzechy w odpowiedniej ilości. Takim jedzeniem wesprzesz pracę swojego organizmu i dodasz sobie sporo energii.

Podsumowanie

Ketoza musi być prowadzona świadomie i z odpowiednią wiedzą. Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy na temat odżywiania, udaj się do specjalisty. W tej kwestii warto skonsultować się z dietetykiem i pozwolić mu przekazać nam odpowiednią wiedzę oraz poprowadzić dobrze naszą adaptację. Dzięki temu nasz organizm nie ucierpi w trakcie adaptacji oraz będzie to dla nas o wiele łatwiejsze do przejścia. Warto dobrze przemyśleć kwestię wejścia na dietę keto i być na to przygotowanym psychicznie. Budowanie pewnych założeń mija się z celem, ponieważ trzeba przejść długą drogę, aby odczuć pozytywne skutki. Co więcej, może okazać się, że dieta keto wcale nie jest dla nas najlepszym wyborem. Jest to oczywiście kwestia bardzo indywidualna i należy o tym pamiętać.

Co jeść w ketozie? Poznaj najlepsze przepisy!

Tagi: błędy w keto, dieta keto, dieta ketogeniczna, keto, ketoza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *