Dirty Genes – Ben Lynch, czyli co musisz wiedzieć o swoich genach #7

Redakcja

Poznaliście już spory fragment książki "Dirty Genes" Dr Bena Lynch. Sprawdź ostatni, podsumowujący fragment i dowiedz się, jaki protokół zastosować!

Jak najlepsze wykorzystanie COMT
Nigdy nie zapomnę ostatnich rozmów jakie odbyłem z Margo i Blakiem. Nawet jeśli jej COMT był powolny, a jego-jak Tasmana-szybki, obydwoje mówili podobnie: Margo mówiła: "Czuję jakby poznanie swojej biochemii pomogło mi zrozumieć siebie w sposób nieosiągalny wcześniej. Zawsze czułam się źle, będąca w napięciu, pobudzona i zbyt energetyczna, jak jakby to była moja wina, że nie mogę być taka jak inni. Teraz widzę, że mam po prostu dodatkową dopaminę. To fajne-bardzo fajne! Ale nie mogę się tego wyzbyć.".
Blake powiedział: "Zawsze czułem jakbym był może leniwy, w pewnym sensie powolny. Ale to nie było to-miałem po prostu niski poziom dopaminy! Lubię siebie jakim jestem, mówiąc szczerze. Jednak cieszę się, że mogę coś zrobić z częścią mojej biochemii, która nie zawsze działa dobrze.".

Dla obydwu, Margo i Blake'a, kluczem byłam samoświadomość. Margo musiała zauważyć kiedy jej poziom dopaminy wzrasta-gdy stawała się zbyt napięta, zbyt podekscytowana, lub zbyt pochłonięta pracą. Musiała podjąć świadomy wysiłek, by robić przerwy, zwolnić okresowo, by znaleźć balans pomiędzy swoimi intensywnymi działaniami i odpoczynkiem. Nie potrzebowała "się uspokoić" czy "brać życia łatwo". Musiała dowiedzieć się jak polepszyć swój intensywny styl życia. Blake musiał zauważyć kiedy stawał się oderwany od rzeczywistości, zapominalski i nieskoncentrowany. Musiał dołożyć starań, aby wspomóc swój szybki COMT wysokobiałkową dietą i może od czasu do czasu przyjąć dodatkową tyrozynę. Nie musiał zmuszać się bardziej. Raczej musiał się nauczyć jak "mądrze pracować", jak dać mózgowi to, czego potrzebuje, aby ukończyć podjęte przez niego zadania.

Jak wspomniano wcześniej, kluczowym dla wsparcia brudnego COMT, niezależnie czy jest szybki czy powolny, jest bycie świadomym. Nie możesz podjąć odpowiednich kroków, dopóki nie wiesz, gdzie leży problem. Urodzenie się z powolnym lub szybkim COMT niesie ze sobą zarówno zalety, jak i wady, jak widzieliśmy, ale nie jesteś w stanie zmaksymalizować zalet, dopóki nie jesteś samoświadomy. Dostałeś małą lekcję biochemii w tym rozdziale, masz narzędzia, aby zrozumieć siebie lepiej.

Chciałbym, abyś zrobił coś teraz. Tak, dosłownie teraz. Nastrój się. Zwróć uwagę na swój umysł i ciało. Odłóż na chwilę książkę i zadaj sobie pytanie: Jak czujesz się w tym momencie? Czy jestem roztrzepany/roztrzepana? Podekscytowany/podekscytowana? Rozdrażniony/rozdrażniona? Znudzony/znudzona? Czy nie mogę się skupić? Przygnębiony/przygnębiona? Czy przeszkadza mi ból głowy? Jakie słowo, bądź wyrażenie określa mnie teraz? Znając te informacje, jak myślisz, jak działa twój COMT? Powoli czy szybko? Myślisz, że twój COMT jest brudny od urodzenia czy tylko działa jak brudny? Czy odczucie, które rozpoznałeś u siebie przychodzi i odchodzi (sugerując, że twój COMT tylko działa jak brudny) czy też utknęło odkąd pamiętasz (brudny COMT)?

Moim zadaniem jest dać ci narzędzia, abyś zrozumiał jak twoje geny wpływają na twój nastrój i ogólnie na zdrowie. Twoim zadaniem jest to, aby poświęcić sobie wystarczająco dużo uwagi, na którą zasługujesz i działać na to, co ta uwaga ci ujawnia. I obiecuję: twoje nastroje nigdy nie doświadczyły tak spójnej błogości jakiej doświadczą po czterech tygodniach planu oczyszczania genów (The Clean Genes Protocol).

A tymczasem, oto kilka sugestii na jak najlepsze wykorzystanie COMT. Możesz zacząć od zaraz, nawet przed rozpoczęciem planu oczyszczania genów (The Clean Genes Protocol):
Dla obydwu, szybkiego i powolnego COMT
- Zoptymalizuj swoją wagę, ponieważ tkanka tłuszczowa produkuje estrogen, utrudniając twojemu COMT wyregulować poziom estrogenu.
- Unikaj jak się da każdego kontaktu pomiędzy twoim jedzeniem a tworzywami sztucznymi. Tworzywa sztuczne są ksenoestrogenami, co oznacza, że imitują efekty estrogenowe w twoim ciele. Twój COMT już się zmaga z optymalizacją twojego poziomu estrogenu.

Dlaczego dorzucać dodatkowego estrogenu do twojego organizmu?
- Podgrupa tworzyw sztucznych BPA (Bisfenol-A-przyp.tł.) to także ksenoestrogeny, więc unikaj ich-nawet jeżeli nie kontaktują się z twoim jedzeniem. BPA znajdują się w przytłaczającej liczbie miejsc-wszędzie, od wnętrza puszek do zewnętrznych powierzchni paragonów, ale zrób co w twojej mocy, aby ich unikać.
- Medytuj co najmniej kilka minut w ciągu dnia. Jeżeli jesteś zbyt naładowany, medytacja pomoże ci się uspokoić. Jeżeli jesteś niedostatecznie naładowany, pomoże ci się skupić.
- Idź do łóżka i wstawaj zgodnie ze stałą rutyną, aby pomóc twojemu ciału uzyskać jak najbardziej odświeżający sen. Jeśli jesteś pobudzony, regularna pora snu pomaga nakierować twoje ciało w stronę spania. Jeśli jesteś rozproszony i nieskoncentrowany, stała pora snu pomoże stworzyć rutynę zachęcającą do skupienia. Aplikacje do spania, takie jak Sleep Cycle mogą pomóc.
- Unikaj herbicydu Roundup (glifosat- przyp. tł.), jako że oddziałuje on na aktywność aromatazy. (Aromataza to enzym konwertujący inne substancje biochemiczne do estrogenu.) Unikaj nieorganicznej soi i produktów sojowych, które prawdopodobnie były wyhodowane przy pomocy Roundupu. Bardziej ogólnie, ogranicz swoją ekspozycję na herbicydy, pestycydy i inne substancje chemiczne powodujące zaburzenia endokrynologiczne w swoim domu, ogrodzie i produktach pielęgnacji ciała, w tym w kosmetykach. Szczególnie szkodliwe są glifosat, ftalany i dioksyny.
- Jedz tak czysto, jak tylko możesz. Kupuj ekologiczne produkty, przynajmniej w przypadku żywności, która może być najbardziej narażona na działanie chemikaliów przemysłowych The Environmental Working Group ( www.ewg.org ) posiada listę żywności - najgorszych przestępców, jeśli chodzi o toksyny-które powinieneś kupować ekologiczne oraz listę żywności, którą możesz kupować wyhodowaną za pomocą konwencjonalnych sposobów. Aby zrównoważyć twój poziom estrogenu, jedz więcej buraków, marchewek, cebuli, korczocha i warzyw kapustnych (brokuły, kalafior, jarmuż, brukselki, kapusta). Warzywa z goryczką, takie jak liście mniszka lekarskiego i rzodkiewki wspomagają wątrobę, która metabolizuje estrogen, więc je także kupuj.
- Upewnij się, że jesz maksymalnie trzy razy dziennie-zrównoważone posiłki, z których każdy zawiera trochę białka, trochę węglowodanów i trochę tłuszczów. Dzięki temu cukier we krwi jest zrównoważony, jak również twoje nastroje.
- Oczyść swój dom, biuro, garaż, podwórko i samochód. Im więcej "hałasu" masz wokół siebie, tym więcej "hałasu" masz w swojej głowie. To ostatnia rzecz jakiej potrzebujesz! Utrzymuj w swoich rzeczach minimalizm i organizację oraz rozważ zastosowanie reguł feng shui w celu uporządkowania twojego środowiska.

Dla powolnego COMT
- Monitoruj swój poziom stresu w ciągu dnia. Zauważ kiedy stajesz się ożywiony lub napięty bardziej niż lubisz. Opracuj sposoby zwolnienia obrotów, nawet na minutę bądź dwie, weź kilka głębokich, powolnych oddechów; posłuchaj muzyki; zrób sobie przerwę przed każdym posiłkiem, aby docenić wygląd i zapach jedzenia tak, że kiedy zaczniesz jeść, będziesz zrelaksowany i nie zestresowany.
- Upewnij się, że robisz sobie przerwy, wolne dni i wakacje, których potrzebujesz. Możesz czuć się jak suerbohater-i przez większość czasu możesz się nawet tak zachowywać- ale nadmierny wysiłek to twój kryptonit. Wsłuchaj się w swoje ciało i odpoczywaj kiedy tego potrzebujesz.
- Spal to. Ćwiczenia i sport każdego rodzaju są świetnym sposobem na pozbycie się nadmiaru neuroprzekaźników stresu.
- Bądź świadomy tego, jak reagujesz na kofeinę, czekoladę i herbatę. Jeżeli czujesz się rozdrażniony lub niespokojny przez nie, zmniejsz ich spożycie.

Dla szybkiego COMT
- Białko to twój przyjaciel. Cukier i rafinowana mąka są wrogami. Bądź pewien, że dostajesz wysokiej jakości białka w każdym posiłku-to znaczy ekologiczne białko, które nie jest usmażone na głębokim tłuszczu albo schowane w kanapce z białego pieczywa. Jeżeli zaczniesz dzień ze skrobiowym, niskobiałkowym śniadaniem, zapewniasz sobie dzień z niską dopaminą i twoje skupienie, motywacja i poziom energii ucierpią.
- Sen jest także twoim przyjacielem. Podczas snu twoje ciało tworzy więcej wszystkiego, czego ci brakuje-w kontekście COMT, musisz dać twojemu ciału ten czas na wytworzenie większej ilości dopaminy. Każdy potrzebuje innej ilości snu, by dobrze funkcjonować. Dowiedz się, czego ty potrzebujesz i pamiętaj, aby dać sobie ten profit każdego dnia.
- Uczestnicz w zajęciach angażujących mózg, takich jak taniec, granie na instrumencie, sporty, szybkie gry planszowe (nie te wolne nudne) i tak, nawet niektóre gry wideo. (Nie przesadzaj z tymi ostatnimi-  mogą być uzależniające i czasami zbyt pobudzające.)
- Przytulanie! Przytulanie podnosi dopaminę.
- Kofeina i czekolada mogą być pomocne, ale nie polegaj na nich zbytnio: zamiast tego, wypróbuj powyższe rady. Jeśli śpisz dobrze, jesz odpowiednio, uczestniczysz w angażujących zajęciach i przytulasz się, twoja potrzeba pobudzenia ze strony jedzenia i picia opuści cię.

 

Jak plan oczyszczania genów (The Clean Genes Protocol) wspomaga twój COMT? 

Dieta. Jedzenie zrównoważonych posiłków do trzech razy dziennie wspomoże twój cukier we krwi i odciąży trochę twój COMT. (Stałe podjadanie, dla kontrastu, wywiera nacisk na COMT i powoduje jego jeszcze większe zanieczyszczenie). Jedzenie aż jesteś w 80% pełny także wspiera twój COMT; jedzenie aż jesteś całkiem pełny, nie wspominając już o napychaniu się, obciąża wszystkie twoje geny. W planie oczyszczania genów (The Clean Genes Protocol) będziesz miał także wszystkie składniki odżywcze potrzebne do wspomagania cyklu metylacji i twojego COMT, ponieważ twoja dieta będzie zawierała dużo witamin z grupy B i magnezu, a także odpowiednią ilość białek-nie za dużo, ani nie za mało.

Substancje chemiczne. Unikanie chemikaliów przemysłowych rozładuje ciężar spoczywający na twojej wątrobie, gdzie metabolizowany jest estrogen. Dodanie do tego sauny, gorącej jogi (hot yoga), soli Epsom do kąpieli, lub innych środków na pocenie się, jest fantastycznym sposobem na wspomaganie twojej wątroby i usuwanie toksyn z twojego organizmu. Mamy je wszyscy, więc wszyscy potrzebujemy detoksu.

Stres. Odprężenie jest ogromną częścią planu oczyszczania genów (The Clean Genes Protocol). Nauczysz się rozpoznawać swoje stresory-aktualności, media społecznościowe, problematyczni znajomi, weekendowa praca w biurze, telewizja pełna wiadomości, przygnębiające filmy i będziesz pracował nad wyeliminowaniem ich. Zachęcę cię także do zidentyfikowania swoich pasji, włączając w to dawno porzucone zajęcia, które całkowicie uwielbiałeś kiedy byłeś młodszy. Przywróć je do swojego życia i baw się dobrze! Twój COMT ci za to podziękuje. Ja, na przykład, kończę pisać ten rozdział i idę na spływ kajakowy z moją żoną! Zrób podobnie i rozpieszczaj siebie!

To ostatni fragment książki Dirty Genes. Całą możesz zakupić tutaj, a poprzednie części przeczytać #1 #2 #3 #4 #5 #6
Tagi: ben lynch, brudne geny, comt, dirty genes, lych, metylacja, mthfr

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *