WĘGLOWODANY W DIECIE KETOGENICZNEJ

AleksandraLCHF

Wiele osób pyta mnie o to ile węglowodanów mogą jeść na diecie ketogenicznej oraz LCHF. Oczywiście jak zawsze odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu rozmaitych czynników jak zapotrzebowanie kaloryczne, na które wpływ mają płeć, wiek, waga, wzrost, aktywność fizyczna, ale i stopień adaptacji, wrażliwość insulinowa itp. O ile na dietach niskowęglowodanowych i wysokotłuszczowych unikamy węgli typu makaron, ryż, kasza, mąka, cukier itp. tak w przypadku warzyw a nawet owoców wcale nie jest ich tak mało a szczególnie u osób zaadaptowanych i aktywnych fizycznie 😉

Ponadto należy pamiętać o optymalizacji i sezonowości swojego modelu odżywiania. Wiosną i latem jemy nieco inaczej niż zimą i nawet na keto nie walczymy z naturą, która daje nam wtedy słońce, dłuższe dni oraz właśnie świeże warzywa i owoce, z którymi lepiej sobie radzimy z racji reakcji słońce-insulina 😉 W tej chwili polecam bazować na regionalnych produktach a szczególnie kiszonkach za to nadchodząca wiosna da nam naturalnie więcej możliwości 😉

Warzywa są nieodzownym elementem każdej zdrowej diety, w tym również LCHF czy ketogenicznej. Zawierają wiele cennego błonnika, witamin oraz minerałów. Generalnie większość warzyw zawiera niewielkie ilości węglowodanów, ale na adaptacji i przy redukcji wagi warto skrupulatnie pilnować by nie przekroczyć wskazanego limitu – Mówi się o umownych 20-30 g dziennie w okresie adaptacji aby wejść w stan ketozy, ale to bardzo indywidualna kwestia. Osobiście polecam 1-5% dziennego zapotrzebowania w postaci węglowodanów pochodzących właśnie z warzyw.

Oczywiście ta lista nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie redukcji a inaczej w stabilizacji wagi. Makro oraz produkty wyznaczają różne czynniki tak banalne jak płeć, wiek, wzrost, waga, cel, aktywność fizyczna, stopień adaptacji, stosowane zimno, ale i nietolerancje pokarmowe, choroby a także chociażby pora roku bo latem naturalnie występują owoce i warzywa, jest więcej słońca i widać to też na talerzu ?

Warzywa o dużej ilościach węglowodanów i skrobi, których należy przede wszystkim unikać (osoby mocno zaadaptowane, aktywne mogą tutaj eksperymentować obserwując organizm 😉 )

  • ziemniaki w każdej postaci
  • buraki
  • marchew
  • kukurydza
  • groszek
  • groch
  • fasola biała
  • czerwona
  • bób
  • soczewica
  • soja

Co do owoców to oczywiście są zdrowe (najlepiej spożywać te regionalne a nie takie, które jadą do nas z dalekich krajów) i także zawierają mnóstwo błonnika, witamin, minerałów ale… niestety trzeba na nie uważać ze względu na zawarte w nich cukry proste szczególnie u osób rozpoczynających dietę oraz na redukcji. Poza tym to nadal słodki smak, od którego warto się uwolnić by łatwiej przejść ten okres i osiągnąć cel jakim jest adaptacja lub redukcja 😉

Oczywiście raz jeszcze zaznaczam, że ilość dozwolonych węglowodanów oraz lista wskazanych produktów nie jest stała na każdym etapie ani uniwersalna dla każdej osoby, ponieważ inaczej jemy w okresie, redukcji czy stabilizacji wagi.

Tagi: adaptacja, dieta ketogeniczna, keto, ketoadaptacja, ketoza, lchf, redukcja, węglowodany

8 komentarzy

  1. Avatar

    Witam;)ostatnio dowiedziałem się ze choruje na astmę. Gdzieś przeczytałem ze dieta kategoniczna może zmniejszyć stan zapalny a przez to może pomoc w zniwelowaniu objawów astmy.Czy słyszała pani coś na ten temat?

  2. Avatar

    Witam, od dwóch tygodni jestem na keto, ubyło mi tylko niecały kilogram, czy to normalne, liczyłam że przy mojej wadze 101,2 od takiej zaczynałam, zejdzie więcej, teraz 100, 4,czy coś źle idzie, dziękuję bardzo 😍 i pozdrawiam

    • Avatar

      Ja pierdole, 100 kg Jak mozna do takiego stanu sie doprowadzic? A teraz do meritum, keto to nie jest jakas dieta cud, jezeli przekraczasz swoje zapotrzebowanie kaloryczne to i tak bedziesz tyla, lub waga bedzie sie utrzymywac. Cala magia polega na tym, ze na keto nie ma spadkow/pikow glukozy, dlatego w skali dnia ma sie mniejsze laknienie. Jezeli masz zaburzenia odzywiania i dlatego tak wpierdalasz to najpierw polecam przejsc sie do psychologa/psychiatry.

  3. Avatar

    Przeczytalem caly artykul ale nie dowiedzialem si3 2 koncu ILE…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *